Krangel stopper tilgang til websider

Også norske ADSL-kunder berøres av en strid mellom TeliaSonera og amerikanske Cogent.

Flere amerikanske webhoteller og andre nettsteder og tjenester er utilgjengelige for kunder av TeliaSonera og selskapets datterselskaper, noe som inkluderer norske Nextgentel. Disse webhotellene er nettkunder av den amerikanske Internett-leverandøren Cogent, som på kvelden den 13. mars stengte Internett-forbindelsen mellom selskapet og TeliaSonera International Carrier.

Cogent har omtrent 15.000 kunder, først og fremst større bedrifter, offentlige etater og akademiske institusjoner. Tjenestene til Cogent-kunder som ikke har en backuplinje via andre Internett-leverandører, vil etter dermed være utilgjengelige for kundene til TeliaSonera.

Begge de to selskapene anses som kandidater til å bli første lags Internett-leverandører med eget globalt nettverk. Første lags leverandører av denne typen er på toppen av næringskjeden og betaler ingen andre for tjenester. I stedet tilbyr de tjenester mot betaling til andre, mindre leverandører.

TeliaSonera skriver på denne siden at nedstengingen skyldes uenighet om en såkalt peeringavtale som selskapene har hatt seg i mellom. Nextgentel har først i dag publisert en kort driftsmelding som trolig dreier om samme sak.

Toppsjefen i Cogent, David Schaeffer, sa i forrige uke i et intervju med Washington Post at de to selskapene har hatt en peeringkontrakt, hvor selskapene har utvekslet datatrafikk med hverandre uten å betale hverandre for dette. Men Cogent mener at TeliaSonera kontinuerlig har brutt betingelsene i kontrakten ved ikke å utveksle trafikk på visse steder, og at selskapet har nektet å oppgradere forbindelsene som har blitt mettet.

- Det har vært fullt og vi vil oppgradere, men vi har ikke funnet noen kommersiell løsning med Cogent, sier Malin Frenning, sjef for Teliasonera International Carrier, til ComputerSweden.

Maria Hillborg i TeliaSonera sier til ComputerSweden at selskapet har avvist Cogents beskyldninger om kontraktsbrudd. I stedet har selskapet pekt på at Cogent har brutt visse overenskomster. Dette skal ha fått Cogent til å kutte nettverksforbindelsen, noe som skal ha kommet som en overraskelse på TeliaSonera.

Hillborg sier at TeliaSonera har en løpende dialog med Cogent, men at man ikke er i mål og at man heller ikke kan si noe om når man kan forvente at saken løser seg.

Cogents infrastruktur

Det er ikke første gang Cogent har vært i strid med andre Internett-leverandører. Selskapet skal tidligere ha hatt alvorlige stridigheter med blant annet Level 3, France Telecom og AOL. Men i disse tilfellene skal det ha vært motpartene som koblet ut forbindelsene.

Cogent-sjefen, David Schaeffer, sier til nettstedet Gigaom.com at Cogent er mislikt blant de andre Internett-leverandørene på grunn av selskapets lavprisprofil. Til Washington Post sier han at TeliaSonera muligens misliker at Cogent er i ferd med å utvide virksomheten i Norge og Finland.

Til Washington Post sier Earl Zmijewski, daglig leder for divisjonen for internettdata ved Renesys, et selskap som analyser den globale tilstanden til Internett, at dette ikke er en uvanlig situasjon.

- Hvis de strides om en kontrakt, kobler de seg fra hverandre og venter for å se hvem som gir seg først. Antallet sinte kunder hvert av selskapene må håndtere vil trolig avgjøre hvem som gir etter, sier han.

Til toppen