Kreative kundegarantier økte omsetningen i PeopleSoft

PeopleSoft har varslet kvartalstall godt over det som var forventet. Kreative kundegarantier er noe av forklaringen.

Da Oracle kunngjorde sitt bud for å overta PeopleSoft, nedjusterte analytikerne sine prognoser for selskapets lisenssalg i april-juni-kvartalet til 65 millioner dollar. PeopleSoft holdt på sin opprinnelige prognose på mellom 85 og 95 millioner dollar. I går, to dager ute i det neste kvartalet, sa PeopleSoft-ledelsen at lisenssalget vil ligge i intervallet mellom 105 og 115 millioner dollar. Det vurderes som svært bra, selv om det utgjør en tilbakegangen fra fjorårskvartalets lisenssalg på 132 millioner dollar.

Totalomsetningen vil nå mellom 490 og 500 millioner dollar i kvartalet, bedre enn fjorårets 482 millioner. Fratrukket varslede omstruktureringskostnader vil resultatet kunne nå 13 til 14 cents per aksje, mot analytikernes forventede 10 cents.

Ledelsen kaller dette et tillitsvotum fra kundene, og mener det burde bidra til å overbevise aksjonærene om at det er riktig å avvise budet fra Oracle som stadig ligger godt i overkant av PeopleSofts aksjekurs.

Ifølge Wall Street Journal erkjenner ledere i PeopleSoft at de har brukt alle muligheter til å øke kvartalsomsetningen. Ett særdeles interessant triks: Kunder er blitt lovet inntil fem ganger av det de har betalt, dersom noen skulle kjøpe PeopleSoft og ikke ønsker å fortsette å utvikle programvaren. Over halvparten av kontraktene som er inngått i kvartalet skal ha inneholdt slike garantier, ifølge PeopleSofts regnskapssjef Kevin Parker. På den andre siden er det ikke gitt rabatter "ut over det vanlige".

Oracle mener denne typen giftpiller gjenspeiler en desperat bedriftsledelse som ikke våger å la aksjonærene ta stilling til et godt og alvorlig ment overtakelsestilbud.

Investorene reagerte med et gjesp. Aksjekursen steg til så vidt under 18 dollar, stadig under Oracle-budet på 19,50 dollar per aksje.

    Les også:

Til toppen