Krever betaling for hyperlenker

Et amerikansk avishus sender regning til alle nettsteder som plukker overskrifter fra nyhetstjenesten The Nando Times.

Nando.net er nye media-avdelingen til en amerikansk aviskjede som heter McClatchy Newspapers Inc. som etter en nylig inngått fusjon med Cowles Media Company nå eier 24 aviser på papir.

Under webadressen Nando.net skjuler det seg en av de eldre samletjenestene på nett (under merkenavnet The Nando Times) som har eksistert på web siden juli 1994. Ifølge E&P Interactive har Nando.net funnet en ny måte å tjene penger på. McClatchy krever nå at alle webaktører som sakser nyhetsoverskrifter fra The Nando Times, betaler et månedlig honorar på 100 amerikanske dollar (vel 750 norske kroner etter dagens kurs).

Nando.net bryter dermed en lang tradisjon på web der det har blitt sett på som helt legalt at andre tjenester "knabber" overskrifter og legger dem inn gratis på egne tjenester i form av hyperlenker. Ikke minst har opphavsmennene sett gjennom fingrene på praksisen fordi det har blitt regnet som god PR og markedsføring å være til stede på flere nettsteder som har stor trafikk

Nando sier i en uttalelse at de regner all redaksjonell tekst, inkludert overskrifter, som opphavsrettslig beskyttet og har sendt ut e-post-advarsler til webtjenester som bruker overskriftene uten å betale.

Advokat Steingrim Wolland i Advokatkollegiet, som også leder interimstyret for KDLs etikkutvalg, sier han slett ikke ville rådet en klient til å betale et slikt pengekrav hvis det hadde skjedd i Norge.

- Denne type utnyttelse av redaksjonelt stoff er avhengig om det er gjort i forhold til god skikk; om det er gjort på en snyltende måte, sier Wolland, som eksempelvis synes Øivind Robbestads opplegg med Nettguiden høres mer tvilsomt ut.

Robbestad har en nyhetsagent som sveiper over mange ulike norske nettsteder og henter inn både overskrifter og ingress til sin egen nett-tjeneste Nettguiden (som han selger annonser på).

Amerikanske TotalNEWS har gjort en annen vri (til forveksling lik det gamle Riksnett gjorde med sin Riksagent for over ett år siden).

Nettstedet fikk bråk med seks av de største amerikanske medieaktørene etter at medieaktøren samlet en stor mengde eksterne lenker og beholdt nyhetssakene i egne rammer (og under egne annonser) når nettbrukerne klikket seg videre på lenkene. Nyhetsagenten TotalNEWS måtte til slutt fjerne rammene i sakene til seks store medieaktører (inkludert CNN og Washington Post) etter at de saksøkte nyhetsagenten.

Pete Jakab, advokaten som forsvarte TotalNEWS' praksis under rettsaken, mener at det må vurderes i hvert enkelt tilfelle om en overskrift er opphavsrettslig beskyttet.

- Den gjennomsnittlige overskrift er ikke beskyttet, sier han til E&P Interactive og hevder dette er i tråd med vanlig praksis når det gjelder sang-, bok- og filmtitler.

- En atypisk overskrift, som er mye mer kreativ, er muligens beskyttet etter lovverket, sier han og møter naturligvis motbør fra motparten i tvisten med TotalNEWS, advokat Bruce Keller, som mener at alle overskrifter er opphavsrettslig beskyttet.

Til toppen