JUSS OG SAMFUNN

Krever pop-back-andel av omstridt nettreklame

Du har fått reklamen også hos digi.no. Nå krever et amerikansk annonseselskap at all verdens nettsteder betaler for bruken av pop-back-formatet.

11. juni 2002 - 10:34
pop-underExit Exchange



US Patent Office


Les om temaet her:


En amerikansk ekspert på patenter sier at patentkravet kan utfordres hvis det er noen som kan dokumentere at de har benyttet denne formen for reklame før starten i mai 2000. Blant annet er det stor sannsynlighet for at pornoindustrien har gjort dette, med sin ekstreme form for eksperimentering på alle mulige formater og "feller" for å fange nettbrukerne. Men dette må altså dokumenteres, for eksempel i form av en avisartikkel om annonseringen.

Exit Exchange har, ifølge en pressemelding, klart å samle 40.000 næringslivsrelaterte Internett-tjenester i sitt nettverk og øker antallet med 15 prosent i måneden. I juli i fjor hadde nettverket kun 5.000 medlemmer. Innenfor Exit Exchange Network kan medlemmene fritt bytte og kjøpe annonseplasser. Ifølge OregonLive.com sirkulerer det én million annonser daglig i nettverket

Det kan ta flere år før patentet eventuelt blir godkjent eller avslått. Får Exit Exchange medhold, kan selskapet kreve royalties fra også norske nettsteder tilbake til offentliggjøringen av søknaden i februar 2002.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.