DEBATT

Vi må også dra bra damer!

Kvinner er flest og best på utdanning. Men verdens viktigste bransje skygger disse flinke kvinnene unna. Det er både synd og ulønnsomt.

Illustrasjonsfoto.
Illustrasjonsfoto. Bilde: Colourbox/Nattachai Sesaud
Arne Norheim, adm. dir. i IBM Norge
8. mars 2017 - 06:00
Arne Norheim er administrerende direktør i IBM Norge. <i>Foto: Arne Norheim er administrerende direktør i IBM Norge.</i>
Arne Norheim er administrerende direktør i IBM Norge. Foto: Arne Norheim er administrerende direktør i IBM Norge.

To dager etter den internasjonale kvinnedagen – den 10 mars – er det norgespremiere på filmen «Hidden Figures». En utrolig, og til nå ukjent, historie om de tre afroamerikanske kvinnene Katherine Johnson, Dorothy Vaughan og Mary Jacksons avgjørende rolle i NASAs oppskyting av romfartøyet som sendte USAs første astronaut i bane rundt jorden. 

Tre kvinner. Tre genier. Tre menneskelige datamaskiner. Sammen var de med å skape historie. Dagens kvinner kan også være med på å forme historien – om vi som er ledere i teknologibedrifter greier å skape miljøer, oppgaver og vilkår som gjør det attraktivt for dem å være med på den rivende utviklingen i teknologibransjen.

Kvinner flinkest

Bare Island og Finland er bedre enn Norge på likestilling, ifølge siste utgave av World Economic Forums Global Gender Gap-indeks. Norske kvinner gjør det svært godt i arbeidslivet – spesielt innenfor offentlig sektor. Og neste generasjon kvinner vil gjøre det enda bedre, om vi kan bruke utdanningsnivået som indikator. Flere kvinner enn menn har høyere utdanning, ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB). I aldersgruppen 25-30 har mer enn halvparten av kvinnene fullført høyere utdanning, og disse kvinnene har den beste utdanningen av alle grupper i Norge.

Særlig på ett viktig område er imidlertid kvinnene i mindretall: IT og teknologi. 

Ved nær sagt samtlige av våre utdanningsinstitusjoner, er det en kraftig overvekt av menn i søkerbunkene til fag innen informatikk, informasjonsteknologi og ingeniørfag.

Ved nær sagt samtlige av våre utdanningsinstitusjoner, er det en kraftig overvekt av menn i søkerbunkene til fag innen informatikk, informasjonsteknologi og ingeniørfag

Det er synd. Litt for kvinnene som går glipp av spennende utfordringer og viktig kompetanse som vil styrke deres attraktivitet som ledere og arbeidstakere, men mest for oss i teknologibransjen. I IBM Norge er prosentandelen kvinner i ledergruppen løftet fra stakkarslige åtte prosent til 38 prosent siden sommeren 2013. Allerede i 40-årene fikk IBM sin første kvinnelige visekonsernsjef, vi har arbeidet for likelønn i 80 år og i dag ledes vårt konsern av Ginni Rometty – en rollemodell for mange kvinner. Jeg vil hevde det ligger i vårt DNA å hjelpe kvinner opp og frem. 

Må knekke «kvinnekoden»

Når kvinneandelen i IT-bransjen i Norge fortsatt er på snaue 25 prosent, må imidlertid også vi i i IBM vedgå at vi ikke har vært flinke nok i vår dialog med kvinner. Kanskje kan vi lære litt av tanker tenkt i mediebransjen. 

Norsk Redaktørforening ga i 2006 ut boka «Slik drar du bra damer – en håndbok i rekruttering av kvinnelige ledere». Med tanke på hvor få kvinnelige sjefredaktører det er i norske medier, er jeg usikker på bokas effekt, men jeg tror likevel teknologibransjen må stille seg spørsmålet: Hvordan drar vi også bra damer?

Administrerende direktør i Telenor Norge, Berit Svendsen, uttalte nylig i et Abelia-intervju at «kvinnene kommer om vi snakker om utfordringer». Det er et godt innspill. 

Løsningene blir dårligere om kvinner ikke deltar i utviklingen av dem

Vi må få tydeligere frem hvor sentral vår bransje vil bli i arbeidet med å løse omfattende, globale og lokale utfordringer. Ny teknologi blir avgjørende for å håndtere eldrebølgen, forbedre diagnostisering av syke og videreutvikle skolehverdagen. Vi kommer til å være uunnværlige i klimakampen, viktige for økt matproduksjon i verden og sentrale for å sikre ny bærekraftig økonomisk vekst. 

Resultatene av teknologibransjens arbeid vil redde liv, øke levealderen og utvide vår horisont. Teknologi vil i det hele tatt gjennomsyre hele vår tilværelse.

Men løsningene blir dårligere om kvinner ikke deltar i utviklingen av dem. Dersom teknologibransjen ikke snart knekker «kvinnekoden», blir vi også mindre relevante forretningspartnere. Sagt på en annen måte: Det er lønnsomt å satse på kvinner. 

Tror på nettverk

Metoden for å «oppdage», løfte frem og synliggjøre kvinner, varierer selvfølgelig fra selskap til selskap. I IBM har vi egne kvinnenettverk, mentorprogrammer og innfasingsprogrammer i et forsøk på å få flere kvinner inn i vår organisasjon. Men ikke minst har vi tro, forankret fra topp til bunn, på at vi med bedre kjønnsbalanse kan øke våre prestasjoner som organisasjon og samfunnsaktør. Vi støtter dessuten Oda-nettverket, som er Nordens ledende møteplass for kvinner som jobber i IT-bransjen.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Store muligheter for norsk design i USA
Store muligheter for norsk design i USA

Vi tror på nettverk. Nettopp derfor inviterer vi kvinner i bransjen til førpremieren på «Hidden Figures» på selveste kvinnedagen 8. mars. Litt symbolikk, ja, men mest opptatt er vi av å inspirere. Kanskje kan en felles opplevelse skape mer dialog og nye møter mellom sterke kvinner i IT.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.