The Federal Communications Commision (FCC) gikk i forrige uke enstemmig inn for digital-TV i USA innen år 2006, skriver avisen USA Today. FCC, som tilsvarer Statens medieforvaltning i Norge, pålegger mer enn 1 500 TV-stasjoner å skifte fra analoge til digitale signaler i løpet av ni år.
Først ute er de store selskapene ABC, CBS, NBC og Fox som må ha et tilbud til seere i de ti største byene i USA innen mai 1999. Ifølge Wall Street Journal har kringkastingsselskapene allerede blitt enige om å starte et digitalt tilbud i oktober 1998, mens FCCs mål er at nye digitale TV-apparater skal være klare før julehandelen starter i 1998.
Med digital-TV får kringkasterne mulighet til å høyne kvaliteten på sendingene betraktelig. Et skarpere, mer detaljert bilde, kombinert med bedre farger og klarere lyd, gir seerne opplevelser som de bare får på kino i dag. Dessuten vil komprimeringen av data gjøre det mulig å sende og motta mye større mengder informasjon og flere TV-kanaler.


En av de store utfordringene ligger på forhandlersiden , der selgere må overbevise forbrukerne om at de trenger kostbare, nye TV-apparater. I begynnelsen vil slike apparatene koste mellom 2 000 og 2 500 dollar i USA, men prisen er, som på de fleste andre masseproduserte varer, forventet å falle i løpet av kort tid.
Et alternativ for seerne er å skaffe seg rimeligere omformerbokser som supplerer de analoge TV-apparatene. Ifølge USA Today vil disse koste mellom 150 og 300 dollar, mens norske aktører har snakket om en pris på rundt 5 000 kroner
Satsingen på digital-TV fører også til at satelitt- og kabelselskapene får full konkurranse om de digitale signalene, som de allerede har benyttet i lengre tid, men hittil ikke greid å utnytte for fullt i forbrukermarkedet.