ANALYSER

Kundene returerer fullt virkende produkter

Over halvparten av tekniske duppeditter returneres, men ikke fordi det er noe galt med produktet.

7. mars 2006 - 13:59

Et hav av elektroniske dingser har invadert markedet de senere år. Dette kan være alt fra MP3-spillere til hjemmekino-løsninger og trådløse nett. De fleste lokker med gunstige gjør-det-selv tilbud, men en forsker har nå slått fast at det slett ikke er så enkelt.

Halvparten av slike produkter returneres til butikkene. Ikke fordi det er noe feil med produktene, men fordi kunder ikke skjønner hvordan de skal betjene enhetene, skriver Reuters.

Produktklager og retur er ofte relatert til dårlig design, men selskaper avslår dem sjelden som plagsomme henvendelser, fastslår forsker Elke den Ouden ved det tekniske universitetet i Eindhoven i Nederland.

Gjennomsnittsforbrukeren i USA strever i snitt i 20 minutter for å få produktet til å virke, før han gir opp.

Produktutviklere er mildt sagt sjokkerte over forskningsresultatet.

Produkter har også blitt testet av sjefene i elektronikkselskapet Philips, som skulle prøve ut løsningen over en helg. Sjefene kom tilbake frustrert og rapporterte at de heller ikke klarte å få produktene til å virke.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.