Leo Apotheker, toppsjef i Hewlett-Packard, har slitt med å formidle sin nye strategi. Nå rømmer både investorer og kunder, melder Wall Street Journal. (Bilde: HP)

Kundene rømmer HP

Mener selskapets strategi er uklar.

Hewlett-Packard annonserte i august store strategiske endringer som nå gjør viktige kunder av IT-giganten usikre. Det melder Wall Street Journal, som har snakket med en rekke kunder av selskapet.

Aksjekursen til selskapet har falt kraftig, noe som er et klart signal fra investorene at de er bekymret for fremtiden. Siden HP meldte om at de vurderer å kutte PC-divisjonen, droppe nettbrett samt kjøpe opp det britiske programvareselskapet Autonomy for over 10 milliarder dollar har aksjekursen falt over 20 prosent.

Teknologidirektør i det amerikanske ingeniørselskapet Flour Corp, Ray Barnard, sier til Wall Street Journal at de utsetter planlagte IT-investeringer fra HP. Blant annet vurderte selskapet å kjøpe inn høyende maskiner for å gjøre 3D grafikk, samt gjennomføre et pilotprosjekt med nettbrett.

Årsaken til utsettelsen er at selskapet, som hvert år bruker 25 millioner dollar på IT, er usikre på hvor HP beveger seg, og derfor om selskapet er en god partner for fremtiden.

Flere IT-sjefer sier til Wall Street Journal at de er mest bekymret for at HP ikke har noen klar retning. Særlig signalene om hva HP vil gjøre med PC-divisjonen uroer kundene mest.

Dette vet imidlertid Dell, en viktig konkurrent til HP, å utnytte. Selskapet har gjort det klinkende klart at de er komitert til både PC, nettbrett og smarttelefoner.

Selskapet skal også ha lansert flere HP-migrasjonspakker for å lokke usikre kunder fra erkekonkurrenten.

Mye kan tyde på at HP har forstått at de ikke har lykkes med å forklare sin nye strategi. Forrige uke, melder Wall Street Journal, fikk kommunikasjonsdirektøren andre oppgaver og kommunikasjonsansvaret ble flyttet til en annen person i ledergruppen.

    Les også:

Til toppen