RESULTATERFINANS

Kundene rømte QXL, men kom tilbake

QXL fryktet nedgang og fikk en dropp like etter innføringen av betaling for nettauksjoner i oktober. Nå hevder Marius Franck å være tilbake på gammelt nivå igjen.

27. feb. 2002 - 14:13
QXL Auksjon NorgeGiBud



På høsten innførte QXL salgsprovisjon for sine medlemmer, som den første i Norge. På den tiden hadde auksjonen 275.000 registrerte medlemmer og provisjonen som medlemmene skulle betale, skulle ligge på mellom to og seks prosent av salgssummen. Det ble satt et maksimumstak på 500 kroner i provisjon.

- Vi fryktet et dropp på 30 prosent, og det fikk vi også. Men nå er vi tilbake på samme volum som før vi innførte betaling. Det gikk hurtigere enn vi hadde trodd, sier daglig leder Marius Franck til digi.no.

I dag har tjenesten 310.000 medlemmer, og Franck anslår at rundt 80 prosent av medlemsmassen en eller annen gang har utført en transaksjon på QXL.no. Nå er det 50.000 auksjoner som gjøres på tjenesten mot et snitt på mellom 35.000-40.000 tidligere.

Franck vil ikke ut med inntektstall, men anslår at 30 prosent av inntektene i fremtiden skal komme fra annonsesalg, 30 prosent fra medlemsbetaling og drøyt 30 prosent fra andre typer inntekter. Disse andre typene av inntekter kan være små butikker som QXL oppretter for kunder, der de tar provisjon av omsetningen på salg av produkter.

Franck hevder at finansieringen fra morselskapet, som har hovekontor i England, absolutt er solid og at de ligger i rute i forhold til hvor mye penger de bruker før de kommer opp i pluss. QXL har avvikende regnskapsår og årsresultatet er derfor ikke klart før tidligst i mai, men den daglige lederen innrømmer at den norske virksomheten gikk med underskudd i fjor.

Etter å ha fusjonert med konkurrenten Bidlet i fjor, fikk den norske auksjonsvirksomheten endel overlappende funksjoner. Dermed ble organisasjonen nedskalert fra 18 til 10 personer.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.