Kunder som ikke vil stå fram

Svært få av kundene til Ibas vil innrømme at de har benyttet selskapets tjenester. Hvorfor i all verden vil de ikke det?

Ibas har alle typer kunder: bedrifter, offentlige institusjoner og privatpersoner.

Felles for så godt som alle er deres motstand mot å stå fram offentlig med problemene.

Markedssjef ved Ibas, Tormod Nymoen, forteller til digi.no at dette er et problem for Ibas, men at selskapet selvsagt tar hensyn til kundenes ønske om diskresjon. Alle i Ibas er sikkerhetsklarerte og har taushetsplikt.

Dette skyldes selvsagt at mange av oppdragsgivere oppbevarer graderte eller fortrolige data som ikke må avsløres for uvedkommende. Men at nesten ingen ønsker å være referansekunder for Ibas, er litt oppsiktsvekkende.

Hva får kundene til å tro at det er så skadelig å innrømme at de har vært utsatt for en feil i lagringssystemene? Kan det være at kundene utad ønsker å framstå som feilfrie? I tilfelle, hvorfor akkurat på dette området? De færreste er helt feilfrie på alle andre områder, uten at dette blir hemmeligholdt for kundenes kunder og andre det måtte interessere.

I svært mange bedrifter er dataene avgjørende for at bedriften skal overleve eller ikke. Går disse dataene tapt, kan bedriften rett og slett gå konkurs.

Guro Bye, avdelingsleder for datarekonstruksjonsavdelingen ved Ibas, mener at selskapet utfører oppdragene til en rimelig pris. Ikke fordi tre-fire tusen kroner eller så i timen for ekspressprioritet er så dårlig betalt, men fordi alternativet for kundene kan være så mye verre. Hun kan fortelle om bedrifter som taper 150 tusen kroner i døgnet fordi en disk som alle de ansatte er avhengig av, har fått en feil.

Det store spørsmålet som melder seg er selvsagt hvorfor så mange av Ibas sine kunder ikke har tatt daglig sikkerhetskopi av disse dataene som er så avgjørende for kundenes virksomhet.

Er det for at bedrifter som Ibas skal ha livets rett?

Til toppen