Kurshopp for børsfersking

Behovet for effektiv logistikk i de store dagligvarekjedene kan bli en gullgruve for Logisoft og deres datafangst-løsninger. Etter presentasjonen selskapet holdt i forrige uke, har aksjekursen steget med nesten 50 prosent.

Etter fusjonen mellom Minard og Logisoft var det lenge stille rundt den nye Logisoft-aksjen. Kursen falt sakte men sikkert nedover, og aktiviteten i aksjen var svært lav. Etter at Logisoft i forrige uke holdt en presentasjon av det nye selskapet, har imidlertid både aktiviteten og kursen tatt seg opp.

Tirsdag ble det omsatt 45.000 aksjer, og klokken 15.05 onsdag hadde nye 34.700 Logisoft-aksjer skiftet eiere. Samme tidspunkt onsdag var kursen 60 kroner, mens den før presentasjonen i forrige uke var nede i 40 kroner.

Administrerende direktør i Logisoft, Einar Maartmann, uttalte under presentasjonen at selskapet planlegger tiltak på nyåret for å gjøre aksjen mer likvid. Men i følge Maartmann er det ikke slike tiltak som står bak den tiltakende interessen for aksjen

- Kursen har tatt seg opp såpass at mindre aksjonærer har begynt å høste gevinster, sier Maartmann, til digi.no. Han understreker at ingen større aksjonærer eller insidere, såvidt ham bekjent, har solgt aksjer.

Til tross for relativt beskjedent oppmøte under presentasjonen i forrige uke, var det trolig opplysninger som kom fram her som har gjort utslaget for Logisoft aksjen. Maartmann understreket da at stadig større behov for effektivitet i vareflyten hos de store kjedene har tvunget fram nye tekniske løsninger til informasjonsflyt i kanalen.

Gjennom sitt samarbeid med den amerikanske maskinvareleverandøren Telxon planlegger Logisoft å ta 60 prosent av datafangst-markedet som baseres på radioklienter. Dette markedet, som idag er en mindre del av Logisoft virksomhet, vokser i følge selskapet med 70 prosent i året. I det norske, svenske og danske markedet, hvor Logisoft i dag er representert, vil markedet utgjøre mellom 200 og 300 millioner kroner i løpet av et par år.

Idag er det såkalte batch-systemer som dominerer Logisofts virksomhet. Dette er håndbaserte terminaler, der varene registeres manuelt og senere overføres til vertsystemet. Med nye radiobaserte klienter, åpnes muligheter for nye bruksområder, der kundene i et supermarked selv registrerer og betaler sine varer.

For å få til dette kreves det at det installeres trådløse terminaler på alle handlevognene i butikken hvilket betyr god butikk for Logisoft, som foruten å videreselge Telxon-produkter utvikler programvare for den enkelte kunde. Gevinstpotensialet er likevel et stykke frem i tid.

- Regner vi med Minard (de to selskapene har separate regnskaper i 1997, red.anm), ender vi omtrent på null 97`, sier Maartmann.

Til toppen