RESULTATERFINANS

Kurshopp på gammel virusnyhet

I går løftet Norman-kursen seg med 23 prosent etter at selskapet offentliggjorde et samarbeid med Microsoft - et samarbeid digi.no skrev om for en måned siden...

Einar Ryvarden
2. des. 1999 - 11:26

En lang rekke virus står i kø for å slå til på nyttårsaften. Som mottrekk har de ni største antivirus-leverandørene gått sammen med Microsoft om å tilby gratis antivirus fram til nyttår. I går offentliggjorde norske Norman at de også hadde blitt med på det samarbeidet.

Fra før er konkurrentene Central Command, Computer Associates, Data Fellows, Network Associates, Panda Software, Sophos, Symantec og Trend Micro. Lisensene er gyldige i 90 dager.

Nyheten om samarbeidet med verdens største programvareselskap skapte fart i Norman-aksjen. I løpet av dagen løftet kursen seg 23 prosent. Dette er noe underlig, for samarbeidet om år 2000-beskyttelse for PC-brukere har lenge vært kjent i utenlandsk datapresse, blant annet takket være ivrige pressemeldinger fra Normans mange konkurrenter.

6. november, for nesten en måned siden, skrev digi.no en sak (Klikk her for å lese den) der vi intervjuet Norman-sjef Bjørn Fosli om samarbeidet.

- Det er et utspill fra Microsoft for at kundene skal være så sikre som mulig i forbindelse med overgangen til totusentallet, sa administrerende direktør Bjørn Fosli i Norman til digi.no 6. november.

Allerede siden 13 oktober , skriver Aftenposten, har Normans produkter vært tilgjengelig sammen med konkurrentenes tilbud fra Microsofts internettside for gratis antivirus til år 2000.

- Vi ser på dette som et utmerket tiltak. Det ser ut som det kan bli ekstra mye virus rundt romjulen. Blant annet har GartnerGroup nylig rapportert om at virustrusselen sannsynligvis vil være kraftig opptrappet de siste dagene før nyttår, sa Fosli videre.

Opplegget retter seg spesielt mot enkeltindivider og mot småbedrifter. Alle leverandørene deltar på frivillig basis, og må selv bære omkostningene ved å tilby gratislisenser med 90 dagers varighet.

- Vi håper at dette skal føre til økt salg over nyttår, sa Fosli i november.

- Vi ser på saken, bekrefter Bernt Bangstad, informassjonsjef ved Oslo Børs overfor digi.no.

- Vi har lenge vært med på Microsofts virus-side, men først i det siste ble samarbeidet utvidet og formalisert, så vi valgte å offentliggjøre det. Det var bare digi.no som skrev om det i Norge. Vi har oversatt siden til fire språk, noe som øker omfanget betraktelig, sier Fosli i dag til digi.no.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.