Den norske søkemotoren Kvasir har utviklet en søkefunksjon, som lar brukerne søke målrettet i sosiale medier.
I ett og samme søk hentes treff fra følgende kilder:
Mikrobloggtjenestene Twitter og Identi.ca, bilder fra Flickr og Picasa, filmsnutter fra Youtube og Vimeo, brukerstyrte artikkelanbefalinger fra Digg, samt norske blogger.
- Sosiale mediebrukere og bloggere setter dagsorden på en rekke ulike områder. Ved å søke opp innholdet deres kan man få oversikten over ulike tema fortløpende, sier produktansvarlig Ingrid Støver Jensen i Kvasir.
Facebook er ikke med på listen. Kvasir kan bare indeksere innhold som ligger åpent tilgjengelig på internett.
Bloggsøket er foreløpig i betaversjon, og inkluderer ifølge Jensen store bloggnettverk som Wordpress.com, VG Blogg og Blogg.no.
Bloggere med egne nettsteder, for eksempel Wordpress-installasjoner på eget domene er ikke med (selv om de skulle være indeksert i Kvasirs søkemotor).
- Det kommer en funksjon for å legge inn egen URL til slike blogger. Antakelig blir det klart i mars, sier Jensen til digi.no.
Fikk hjelp av brukerne
Kvasir brukte selv sosiale medier i arbeidet med tjenesten. I søkemotorens egen bedriftsblogg har brukerne bidratt med innspill til hvordan tjenesten skulle bli.
- Det er nettopp denne toveiskommunikasjonen som kjennetegner sosiale medier. Vi har fått mange nyttige innspill.
Kvasir jobber også med å innlemme SOLs brukerstyrte spørsmål- og svartjeneste Guru i den samme tjenesten.
Jensen sier de er åpne for å legge til ytterligere kilder, og tar gjerne mot ønsker fra brukerne.