Spillet Social Roulette ble for mye for Facebook. Kort tid etter at spillet ble lansert forrige helg ble det tatt ned. Bildet viser statusoppdateringen som kommer dersom man vant (- eller tapte?) (Bilde: Social Rulette/Skjermdump: Facebook)

Kverker app for «sosialt selvmord»

Ble for mye for Facebook.

«Et sjansespill hvor din identitet er hovedpremien». Slik presenterer forfatteren, og tidligere Facebook-bruker Douglas Rushkoff det nettbaserte spillet Social Roulette. Prinsippet for spillet er veldig enkelt.

Hver gang du spiller har du 1/6 sjanse for at Facebook-kontoen din blir slettet - for godt. Om du ikke slettes så vil spillet poste en melding på Facebook siden der budskapet er: «Jeg spilte Social Roulette – og overlevde». Med andre ord: Russisk rulett med en litt mindre dramatisk innsats.

Men dette synes ikke Facebook er spesielt morsomt. Spillet ble lansert forrige helg, men det tok ikke lang tid før Facebook sperret tilgangen og dermed spillet. TechCrunch skriver at det ikke er noen regler som hindrer en Facebook-app å slette kontoen din om du selv ønsker det, men at dette åpenbart ikke er i Facebooks interesse.

– Alle tenker en eller annen gang på å slette sin konto. Det er en helt normal reaksjon til den overveldende digitale kulturen. Er det på tide å vurdere en ny utvikling i ditt liv? Er du ute etter en mulighet for å begynne på en ny frisk eller er du bare ute etter enkel spenning med ditt sosiale nettverk i potten? Kanskje er det på tide at du prøver Social Roulette, står det på spillets nettsider.

En av gründerne bak tjenesten, Kyle McDonald, forteller TechCrunch at han kom opp med ideen for noen uker siden. Det tok bare fire timer å lansere prosjektet, men det tok også Facebook bare fire timer å stenge ned tjenesten gjennom å blokkere API-nøkkelen. Appen ble automatisk flagget av Facebook for å lage en «negativ brukeropplevelse.»

Logoen til Social Roulette skulle egentlig hatt en Facebook-F i den blå sirkelen. Men det likte ikke Facebook...
Logoen til Social Roulette skulle egentlig hatt en Facebook-F i den blå sirkelen. Men det likte ikke Facebook...

Facebook selv skriver til teknologibloggen at de stengte ned appen fordi de bryter med «platform policy» som beskrevet i retningslinjene for utviklerne. Facebook var heller ikke begeistret for at Social Roulette hadde brukt Facebook-logoen inne i ett patronkammer som kjennemerke for spillet.

– Vi prøvde å følge varemerke-retningslinjene, men de må vi ha misforstått, sier McDonald til Techcrunch.

Om tjenesten kommer på lufta igjen er med andre ord høyst usikkert.

Til toppen