Searchfaster er et av mange selskaper som ønsker å være med i konkurransen om din internett-tid. Men i stedet for å kaste seg inn i et frontalangrep mot mektige og etablerte konkurrenter som Sol, planlegger nykommeren en annen vri.
Som digi.no skrev tidligere i vinter, planlegger selskapet å lansere en serie søkemotorer og portaler for de 10 største norske byene og byområder (for eksempel Grenlands-området). Fra disse nettstedene skal brukere kunne finne frem til nettsider om lokale butikker, personer og annet innhold.
For å etablere lokalguidene har Searchfaster benyttet seg av dagens svært hyggelige tilgang på startkapital. Selskapet gjennomførte en emisjon den 17. februar som gav 13 millioner kroner i kassen, men jobber med en ny, og langt større emisjon nå. Selskapet, som allerede har 40 ansatte, er nå priset til 70 millioner kroner.
Searchfaster røper nå at selskapet planlegger å lansere flere av lokalguidene, trolig Bergen og Grenland-område allerede 6. april. I tillegg til en ren søkemotor utviklet av programvarehuset Progress, vil også brukere få en rekke typer kart for å navigere.
Searchfaster har nemlig kjøpt seg inn i Clickwalk, forteller administrerende direktør og gründer Per Mazarino til digi.no. Clickwalk er en teknologi som serverer deg gatebilder der du kan trykke deg rundt som i et salgs virtual reality-system og hoppe inn i butikker. Brukerne skal også få flere vanlige kart de kan bruke til å finne frem.
Les om Clickwalk-systemet:For å lage de lokale guidene er Searchfaster i ferd med å opprette lokale kontorer. Kontoret i Bergen og Grenland er allerede åpnet, det siste med fem ansatte, forteller Mazarino.
Lar deg nettvandre på Karl Johan
Presenterer presidenten i nye klær på web
Searchfaster mener at deres ide sammen med Clickwalk-systemet har internasjonalt potensial.
- Vi har europeiske planer. Vi holder på å opprette et kontor i Sverige og skal lansere en svensk tjeneste innen senest 1. september, forteller Mazarino til digi.no.