(Bilde: Google - YouTube-video)

Lagrer Google+-samtaler rett på YouTube

Offentlige Hangout-seanser blir automatisk tatt opp.

Google+, den sosiale nettverkstjenesten som etter hvert skal utgjøre navet for alle tjenestene til Google, er nå inne i en periode hvor den får ny funksjonalitet hver eneste dag. En oppdatert oversikt over nyhetene kan følges her, sammen med en del andre Google-nyheter.

De kanskje mest interessante nyhetene så langt er knyttet til gruppevideo-funksjonen Hangout. Vanligvis gjør denne det mulig for inntil ti personer å delta i en videosamtale, men i september kom Google med en begrenset testversjon hvor det er mulig å gjøre samtalen åpen i den forstand at alle andre Google+-brukere kan være tilskuere.

Til nå har disse Hangout On Air-samtalene måtte opprettes av Google i samarbeid med utvalgte Google+-brukere, typisk celebriteter som Black Eyed Peas, Dalai Lama og Muppet-gjengen, samt enkelte andre brukere med mange Google+-følgere. Nå skal denne gruppen, som har vokst til flere hundre brukere, kunne sette i gang slike begivenheter uten å måtte ha bistand fra Google.

Samtidig har Hangout On Air blitt integrert med YouTube, slik at hele samtalen automatisk lastes opp på Google+-brukeren YouTube-profil. Det betyr at samtalen enkelt kan gjøres tilgjengelig også i ettertid, dersom brukeren ønsker dette. I utgangspunktet er videoen kun tilgjengelige for brukeren selv.

HangOut On Air-seanser lagres nå hos YouTube.
HangOut On Air-seanser lagres nå hos YouTube. Bilde: Google

Det er meningen at alle Google+-brukere skal kunne starte Hangout On Air-seanser, men Google har ikke sagt noen om når dette vil skje.

For brukere USA og Canada er det nå mulig å ringe telefonabonnenter direkte fra Hangout-funksjonen. Dette er gratis innen de to landene, men ikke til andre land.

Det skal snart komme en oppdatering av Google+-applikasjonen til Android og iOS som gjør det mulig å starte Hangouts fra mobilen eller nettbrettet.

Google har også begynt å gripe fatt i spam-problemet. Enkelte brukere kommenterer innlegg ved for eksempel å reklamere for helt irrelevante produkter og tjenester. Google har nå begynt å markere kommentarer som selskapet systemer tror er spam, slik at de kun er synlige for brukeren som eier tråden. Brukeren kan da velge om kommentaren skal vises eller slettes helt. Google bruker denne markeringen til å forbedre filtreringen.

Det er nå også mulig å begrense hvem som får kommentere offentlige innlegg. Dette gjøres i de sentrale innstillingene.

    Les også:

Til toppen