FORBRUKERTEKNOLOGI

Lanserer ADSL-TV med 15 TV-kanaler

Nextgentel lanserte i dag et omfattende IPTV-tilbud til selskapets bredbåndskunder.

7. des. 2005 - 12:40

Nextgentel kunngjorde i dag den kommersielle lanseringen av det selskapet kaller et fullverdig triple play-tilbud til selskapets bredbåndskunder. I tillegg til dagens bredbånd og IP-telefoni, er det en bred TV-kanalpakke som er nyheten.

Nextgentel og Telenor har hittil solgt TV-kanaler over nettet, men bare som et støttetilbud til særlig interessert. For første gang blir bredbånd et fullblåst alterntiv til kabel og satellitt.

Gjennom inngåelse av avtale med iVisjon skal NextGenTel være den første nasjonale bredbåndstilbyder i Norge som distribuere IPTV over ADSL. Det var tidligere

TV-tilbudet skal ifølge Nextgentel gjøres gradvis tilgjengelig over hele nettet til selskaet i perioden fram til og med første kvartal 2006 over høyhastighetslinjer basert på ADSL 2+.

Kundene vil kunne velge mellom to pakkeløsninger for triple play. Forskjellen på disse er bredbåndshastigheten (og prisen). Begge pakkene inkludere NextPhone Classic bredbåndstelefoni, NextGenTel Club Gull-medlemskap og en grunnpakke med 15 TV-kanaler (NRK1, NRK2, TV2, TV2 Zebra, TV Norge, TV Norge Lokale sendinger, NRK1 Distriktssendinger, Discovery Channel, BBC World, CNN, Cartoon Network, TCM, Showtime, Jetix, Travel Channel, Eurosport og MTV), i tillegg til ti radiokanaler.

Prisen for den billigste pakken, med Internett-aksess med opptil 3500/600 kbit/s, er 698 kroner i måneden. Pakken som koster 798 kroner i måneden, leveres med opptil 6500/750 kbit/s Internett-hastighet.

    Les også:

Det er nå mulig for eksisterende kunder å bestille "NextHome Trippel"-produktene, og de første kundene skal kunne få oppleve IPTV allerede til jul.

- Lanseringen er en milepæl for NextGenTels innholdssatsning, og supplerer opplevelsesportalen BroadPark med ekte TV-innhold i tillegg til dagens tilbud på video-on-demand og web-TV, sier Morten Brusletto, direktør for innholdsutvikling i NextGenTel.

- Vi anser denne lanseringen som en skikkelig driver for de muligheter kundene nå har til å virkeliggjøre bredbåndsrevolusjonen i hjemmet, og dette tilbudet passer for eksempel godt til de nye stue-PC'ene med Microsoft Media Center Edition 2005 som nå er i handelen i Norge, sier Brusletto.

I tillegg til grunnpakkene for TV-kanaler, kan Trippel-kundene også bestille tilleggspakker med blant annet Canal+, dansk TV, TV4 Sverige og flere Disvery-kanaler. Pakkene koster mellom 69 og 251 kroner i måneden.

- Dette er en stor og spennende avtale for oss, som gir oss tilgang til Norges nest største bredbåndsnett med våre TV-kanaler, filmer og TV-programmer på bestilling, sier Øyvind Klausen, direktør og ansvarlig redaktør i iVisjon, i en pressemelding.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra