Microsofts utgivelse av DirectX 5.0 er del av et fremstøt fra PC-industrien for å markedsføre større bruk av multimediateknologier slik som 3D-grafikk. Dette for å øke behovet for ekstra kraftige prosessor og operativsystemer blant vanlige PC-brukere. Dette er også et motstøt til selskaper som sverger for lette NC-er og Java-baserte kontormaskiner.
DirectX 5.0 er en gruppe operativsystem API-er laget for å gi spillutviklere muligheten til å lage spill med enda bedre skjermgrafikk og lyd, og for å støtte maskinvareenheter for spill.
- Ved å også overføre DirectX til Internet Explorer vil Microsoft hjelpe til med å flytte bruken av teknologien over på web, sier en programvareutvikler til InfoWorld Electric.


- Dette er et annet ekspempel på at Microsoft dytter systemprogramvare på nettleseren, sier Steve Barlow, teknologisjef for web-utviklingsfirmaet Parable, til InfoWorld Electric.
Microsoft ønsker jo som kjent at brukerne skal bruke deres produkter, og helst bare deres produkter. Dette bare en skritt videre i samme retning.
DirectX 5.0 utvider 3D-bildekvaliteten via en Direct3D API som inkluderer støtte for Microsofts Talisman-teknologi. Dette er en arkitektur for å mer effektivt implementere grafiske undersystemer.
Blant de nye Direct 3D-egenskapene er støtte for aksellererte grafikkporter, nye lavoppløsnings-modi og Intel MMX-optimalisering.
DirectX 5.0 forbedrer støtten for lyd gjennom en DirectSound Capture and Notify API som forenkler bruken av lydstrømmer.
DirectX API-en inkluderer også nye egenskaper som vil inkluderes i Windows 98 og NT 5.0, slik som støtte for flere samtidige monitorer, videoportutvidelser, Universal Serial Bus (USB) lyd og USB joystick.
DirectX 5.0 for Windows 95 er tilgjengelig på CD-ROM eller fra Microsoft nettsted. Norsk utgave skal komme senere denne uken.