Norske bedrifter sender årlig ut 400 millioner fakturaer. De fleste sendes i posten, men stadig flere går elektronisk. Nå åpner Posten Norge for elektronisk fakturaformidling mellom bedrifter (B2B).
Posten vet hvilke format mottaker foretrekker å få regningen i - og kan sende fakturaer rett inn i mottakers økonomisystem. Posten kan dermed overta
bedriftenes fakturautsendelse med en enkel, fleksibel og kostnadsbesparende løsning - tilpasset fakturamottakers ønske, forklarer Posten i en pressemelding.
Les også:


- Postens eFaktura lar kunden velge om fakturaen skal komme i postkassen eller sendes elektronisk inn i mottakerens økonomisystem. Det betyr sparte penger og bedre kvalitet, sier Frydenberg.
Posten ønsker å være en nøytral formidler og åpner for at tjenesteleverandører innen for eksempel regnskap, finansiering og kredittinformasjon kan kommunisere med hverandre gjennom Postens eFaktura.
En del bedrifter har ikke systemer som gjør det mulig å motta elektronisk faktura. For dem tilbyr Posten skanning av mottatt fysisk post slik at denne kan lagres elektronisk. eFaktura forenkler rutiner for attestering, godkjenning og bokføring. Identifisering av avsender og mottaker, kryptering av forsendelsen og juridisk logg gir høy sikkerhet.