Lanserer gratis WLAN-nett

Den amerikanske WLAN-tilbyderen FreeFi har gravd opp gratis reklamebasert internett fra dot.com-graven.

FreeFi vil lokke til seg restauranteiere, kjøpesentre og flyplasser og andre som måtte ønske å tilby WLAN til sine kunder. Disse må selv sørge for en bredbåndslinje, så er resten gratis, både for innehaveren og kunden. Det melder Informationweeks Mobile Pipeline.

Planen er å lansere et nettverk i USA med WLAN som brukeren får bruke gratis, i bytte mot det selskapet beskriver som et ”smalt konstant bånd med reklame”, som vil plasseres nederst på skjermen. Selskapet beskriver dette som en ”tootlbar” og det dreier seg om et program som må installeres. Dette skal imidlertid ikke inneholde spionprogramvare og vil ikke vises når man ikke er tilkoblet dette nettverket.

I tillegg til å vedlikeholde nettet gratis hevder Freefi at de vil dele reklameinntektene med innehaveren av stedet. Det er ikke klart hvor mange steder som vil bli tilknyttet i første omgang.

Gratis reklamebasert internett ble tidligere tilbudt blant annet av Altavista, men forsvant med dot.com-boomen. Denne nye formen kan ha mer for seg, ettersom enkelte restauranter allerede tilbyr gratis internett for å trekke til seg kunder. Peppes lanserte dette på tre steder for et par år siden, i et forsøk på å få folk til å legge møtene sine til Peppes. Dermed håpet de å fylle restaurantene mer før klokken 17.00, som normalt er en stille tid. Nå har Peppes utvidet tilbudet til 24 restauranter, og ønsker å utvide til andre deler av eierkjeden Umoe Catering, som også eier kjeder som Burger King og TGI Friedays..

Til toppen