FORBRUKERTEKNOLOGI

Lanserer på nettet samtidig med TV

I går tok Apple og NBC et nytt skritt mot en TV-verden der man betaler og ser på hva man vil når man vil.

22. feb. 2006 - 10:02

TV og filmbransjen strittet lenge i mot å selge sitt innhold over nettet, men med stadig raskere linjer dukket det ikke bare opp musikk på piratnettene. Film og etterhvert en massiv kopiering av TV-episoder har blitt et enormt problem for TV-selskapene.

I fjor snudde mange av de store TV-selskapene i USA og begynte med salg av enkelt-episoder. Og i går tok NBC et nytt skritt sammen med Apple.

For første gang har et TV-selskap lagt ut en ny TV-serie på nettet samtidig som serien startet opp på vanlig TV. NBC la ut første episode av deres nytt rettssalsdrama "Conviction" på Apple iTunes til gratis nedlastning, skriver AP.

Brukere av iTunes og video-versjonen av iPod kan velge i et stadig større tilbud av TV-programmer og filmer. Hittil har programmene først blitt sendt på TV eller kino.

Utviklingen vil over tid skape ny konkurranse for dagens TV-kanaler som lever av å kjøpe inn TV-serier og selge reklame-plass.

Første episode av "Conviction" er gratis, men de neste vil samtidig som de sendes på TV med reklame bli lagt ut på iTunes uten reklame, men da til en pris på to dollar - 13,50 kroner.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.