FORBRUKERTEKNOLOGI

Lanserte gratis-pc i nettskyen

Nettbasert operativsystem ferdig etter åtte års utvikling.

Kalender og videospiller på Icloud-skrivebordet.
Kalender og videospiller på Icloud-skrivebordet.
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
8. apr. 2009 - 10:12

Svenske Xcerion lanserte i går Icloud, som ifølge selskapet er verdens første gratis, nettbaserte datamaskin. Løsningen består av et virtuelt skrivebord som kjøres i brukerens nettleser, 30 ulike applikasjoner og 3 gigabyte med lagringsplass per bruker.

I første omgang er Icloud tilgjengelig på åtte ulike språk.

- Med Icloud legger vi en virtuell datamaskin, sammen med gratis lagring og gratis applikasjoner, i hendene på alle mennesker i verden. Det er pc-en for alle som ikke har en pc. Alle kan nå få tilgang og dele dokumenter, bilder, musikk og sitt komplette digitale liv fra enhver datamaskin, sier Daniel Arthursson, grunnlegger av Xcerion, i en pressemelding.

Programvaren som nå tilbys gratis, inkluderer typiske kontorapplikasjoner, e-post, musikk- og videoavspiller, lynmeldingsklient, spill, samarbeidfunksjonalitet og utviklingsverktøy.

På sikt skal flere applikasjoner gjøres tilgjengelige gjennom en markedsplass og en verktøykasse for applikasjonsutvikling.

Icloud ble opprinnelig kalt XML Internet Operating System (XIOS). Dette henger sammen med at løsningen tar i bruk en mengde XML-teknologier og en virtuell XML-maskin. Dessverre har Xcerion valgt løsninger som gjør at standardutgaven av Icloud ikke kan kjøres i andre nettleseren enn Internet Explorer.

Xcerion oppgir at den omfattende støtten for XML, XSLT og Xpath som kreves av Icloud, ikke er på plass i andre nettlesere ennå. Icloud er likevel tilgjengelig i en alfaversjon til Firefox. Dette er gjort mulig ved hjelp av en Java-applet som ifølge selskapet gir Firefox mer XML-funksjonalitet.

Xcerion har tidligere oppgitt at støtte for Opera og Safari planlegges.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.