Lasse Syversen lager kjøpesenter for amerikanere

Veteranen fra Bull, Scanvest-Olivetti og Dell, Lasse Syversen, flytter til Maryland i USA for å realisere en gammel drøm.

Formelt sluttet Syversen i Dell Norge 31. juli. I praksis har nok gründerbedriften NorHouse AS opptatt mye av oppmerksomheten hans i mange måneder allerede.

- Jeg nærmer med de femti, vet du, og dette er en baby jeg har hatt i magen lenge.

Bedriften som Syversen grunnla sammen med blant annet Pål Antonsen, holder til i forskningsparken på Gaustad i Oslo. Antonsen har status som administrerende direktør, Syversen er "høyst arbeidende" styreformann. Idéen er å lage et Internett-basert kjøpesenter der ulike norske bedrifter kan selge typiske norske varer.

- Det skal fungere som en Internett-utgave av Olav Thon. NorHouse bygger ut kjøpesenteret, og leier ut plassen.

Poenget med at daglig leder holder seg i Norge mens arbeidende styreformann etablerer seg i Rockville i delstaten Maryland, er at Syversen skal besørge samarbeidet med hovedsamarbeidspartneren i USA, Flagship Technologies Inc. FTI er spesialist på løsninger for nettbasert handel, og holder til i Washington DC. Syversen skal blant annet arbeide med design og markedsføring.

- Vi starter med 10 butikker når "mall-en" åpnes en gang i september. Til våren tar vi sikte på å ha 22 butikker. Vi vil at senteret skal tilby et stort utvalg varer som strikketøy, ostehøvler og andre bruksgjenstander, smykker, bøker, musikk og tjenester. Vi kan ta matvarer også, når vi får på plass en tilfredsstillende logistikk. En annen utfordring er hvordan vi skal besørge det sosiale i et virtuelt kjøpesenter. På samme måte som i fysiske sentre, må vi få ting til å skje.

NorHouse satser i første omgang på det amerikanske markedet.

- Der er det minst seks millioner folk som regner seg som nordmenn, og Internett-tilgangen er god. Dessuten har amerikanerne et langt mer balansert til spørsmål rundt Internett og sikkerhet enn for eksempel nordmenn. Her har mediene tegnet et skremmebilde av elektronisk handel som gjør at de aller fleste kvier seg mot å prøve. Poenget er at det i dag er like sikkert å bruke å bruke et kredittkort på Internett som det er å bruke det i en restaurant. Vi skal selvfølgelig implementere mer moderne løsninger når det blir praktisk mulig, men det er fordi de er enda sikrere og enda mer praktiske, ikke fordi dagens ordning utgjør noen større risiko for brukerne.

Butikkene på norhouse.com blir både små og store.

- På nettet har små eksportører like store sjanser som de store. Vi samarbeider med en rekke organisasjoner innen næring og import/eksport i både USA og Norge. Med god markedsføring regner vi dessuten med å vekke en betydelig interesse, også blant amerikanere uten norske aner.

Til toppen