RESULTATERFINANS

Latterlig forskning skal få nettbutikker til å tjene penger

Amerikanske forskere får folk til å le av skreddersydde vitser. Hensikten er å hjelpe nettbutikker med å selge flere varer.

Therese Werenskiold
29. des. 2000 - 13:36

Forskerne, med professor Ken Goldberg i spissen, har laget en database med vitser, og ber folk om å rangere disse vitsene etter hvor morsomme de er.

Gjennom å studere vitsepreferanser (om man foretrekker politiske vitser fremfor blondine-vitser for eksempel) håper forskerne å kunne utvikle programvare som på denne bakgrunn kan anbefale bøker, videoer og musikk som mottakeren garantert vil like.

Et slikt anbefalingssystem vil være gull verd for nettbutikker, spesielt nå som de fleste av dem sliter med salget, skriver BBC News.

Goldberg har sammen med andre forskere ved Berkeley-universitetet i California, laget et datasystem som prøver å forutse hva slags vitser folk ler av. På nettstedet Jester bes brukerne om å rangere 15 vitser etter hvor morsomme de synes de er - fra "ikke morsom" til "fryktelig morsom". Hvis en av Jester-testerne har hørt vitsen før, blir de bedt om å oppgi hvor mye de lo første gang de hørte den.

Når programmet har tygget litt på en Jester-testers respons, begynner det å anbefale andre vitser som testeren sannsynligvis vil le av.

Ifølge BBC valgte forskerne å benytte vitser fordi det er lett å avgjøre folks preferanser, og fordi folk liker å rangere vitser fremfor andre kjedelige ting. Dessuten er det lettere for folk å oppgi om de lo av vitsen eller ikke. Å si noe om hvorfor man likte en bok er mye vanskeligere.

Denne latterlige forskningen har likevel en seriøs intensjon. Nettbutikker som Amazon.com prøver å få folk til å kjøpe flere bøker ved å komme med anbefalinger til kundene.

Men dette er ikke så lett. Dagens programvare bruker lang tid på å komme med "riktige" anbefalinger. De fleste av dagens nettbutikker tjener dessuten først penger på en kunde når vedkommende kommer tilbake og kjøper mer.

Professor Goldberg jobber nå med et nytt system som raskere skal kunne gi de rette anbefalingene.

digitoday har skrevet mer om Jester:

Skreddersydde vitser gir økt BNP

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.