Lease Plan: - Brauti blander begrepene

I sitt innlegg "Gøy når "Steen & Strøm" på nettet skal selge biler", avslører Bilmegler'n Roar Brauti at han ikke har satt seg inn i, eventuelt ikke forstått, hva samarbeidet mellom yaTack og Lease Plan går ut på, repliserer avdelingsdirektør Lasse Pettersen i Lease Plan i dette leserinnlegget.

"

Med stor innlevelse og uforbeholden fremhevelse av egen fortreffelighet lister Brauti opp i alt 7 punkter med påstander og spørsmål som trolig er ment å skulle underbygge hans overbevisning om at samarbeidet mellom Lease Plan og yaTack er dømt til å mislykkes.

Brauti blander begrepene kunder, billeverandører, bilselgere og merkeforhandlere godt sammen, hvoretter han krydrer en allerede mislykket suppe med shoppingsenter, hyllevarer og godt oppbrukte leasingbiler.

Adm. direktør Hans Christian Qvist i yaTack har allerede kommentert Brautis påstander og bidratt til å oppklare en rekke misforståelser. Forhåpentligvis er både Brauti og digi.nos lesere nå på riktig spor igjen, men det kan likevel

være grunn til å understreke følgende faktiske forhold:

Lease Plans biler vil fremdeles kun bli tilbudt i business-to-business-markedet, d.v.s. gjennom det nettverk av

samarbeidende merkeforhandlere og bruktbilforhandlere som gjennom flere år er etablert, og som vil bli ytterligere utvidet, ved hjelp av samarbeidet med yaTack. For å få tilgang til opplysninger om biler for salg og selve auksjonen må aktørene først bli registrert med passord fra yaTack.

Dette dreier seg altså om et lukket auksjonssystem på det profesjonelle markedet og retter seg ikke mot forbrukermarkedet.

Lease Plans biler vil fysisk fremdeles befinne seg i Lease Plans Bilsenter i Østre Aker vei 61, og hvilken som helst av Lease Plans samarbeidspartnere vil fremdeles kunne besiktige bilene der.

Lease Plans stab av dyktige medarbeidere i Bilsenteret vil fremdeles være tilgjengelige for supplerende opplysninger om den enkelte bil og dens alder, kilometerstand og øvrige tilstand.

Det virker som om tiden nå er i ferd med å løpe fra Bilmegler'n Roar Brauti. Dersom han hadde vært noenlunde i takt med den, ville han for lengst ha registrert at Lease Plan omsetter meget godt vedlikeholdte og servicedokumenterte biler i det profesjonelle markedet, og at merkeforhandlerne selv er en vesentlig del av dette markedet og dermed også Lease Plans nettverk av samarbeidspartnere. Han ville også ha fått med seg at Internett kommer til å bli en stor og viktig salgs- og distribusjonskanal for biler i årene fremover, samt at Lease Plan-auksjonen er langt mer "live" enn Bilmegler'ns noe tilårskomne opplegg.

Faktisk er det slik at flere merkeforhandlere/leverandører har henvendt seg til Lease Plan etter at artikkelen om samarbeidet med yaTack første gang sto på trykk i Aftenposten og bedt om å få være med på nettsamarbeidet. Brautis

påstander om at billeverandører vil kunne levere biler "mye billigere enn både Lease Plan og yaTack og at forretningsgrunnlaget smuldrer opp" kommer vel etter hvert i et noe merkelig lys ?

Brauti avslutter sine mange meningsytringer med å konstatere at han er komfortabel med sine synspunkter, og han har forhåpentligvis vurdert risikoen for at han kan bli oppfattet som noe (jeg kan ikke dy meg...) brautende.

I den grad Brauti faktisk kjøper biler selv, kjøper han definitivt ikke disse som samleobjekter for egen del. Han kjøper biler for videresalg enten i det profesjonelle markedet eller i privatmarkedet. Paradoksalt nok er han da å regne

som en profesjonell aktør. Med andre ord kan Brauti selv melde seg som interessert aktør i Lease Plans nettverk av samarbeidende forhandlere og få tilgang til Lease Plan-auksjonen via yaTack.

Lease Plan ønsker ham derfor når som helst velkommen til en fremtidsrettet bilprat.
"

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Med dette setter digi.no strek for bilmeglingsdebatten, red.anm.

Se pekere til tidligere innlegg nedenfor.

Til toppen