FORBRUKERTEKNOLOGI

Ledere elsker iPad

Den tredje påkrevde dingsen, etter smartmobil og bærbar pc, sier Gartner.

Citrix-sjef Mark Templeton er blant de mange lederne som sverger til iPad. Citrix har også bidratt med løsninger som gjør iPad til et produktivitetsdrivende redskap.
Citrix-sjef Mark Templeton er blant de mange lederne som sverger til iPad. Citrix har også bidratt med løsninger som gjør iPad til et produktivitetsdrivende redskap. Bilde: Per Ervland
27. okt. 2010 - 10:54

Gartner-analytikerne Leslie Fiering og Ken Dulaney har kartlagt bruken av iPad i bedrifter. Undersøkelsene er presentert i notatet iPads: Not Notebook Replacements, but Still Useful for Business, og ble gjenstand for en egen presentasjon på selskapets «symposium» i Orlando denne uken. Avisa Financial Times har dessuten lagt ut en kort video.

Poenget er at iPad er blitt umåtelig populær blant ledere. Et overveldende flertall av de 5000 deltakerne på Gartner-arrangementet hadde med sine iPad. Fiering og Dulaney konkluderer med at iPad ikke erstatter verken smartmobil eller bærbar pc, men er blitt et tredje digitalt verktøy som man «må ha».

Det dreier seg mer om effektivitet enn om mote, selv om initiativet kommer fra brukersiden. Bedriftene betaler ikke alltid for iPad-ene i sine IT-miljøer, men IT-avdelingene får klar beskjed om at enhetene skal støttes.

Ifølge Gartner har Apple truffet blink med hensyn til to nøkkelegenskaper: Fysisk størrelse og at alt på en iPad er tilgjengelig straks man slår den på. Man kan gjerne besvare e-post på en mobiltelefon, men det er mye greiere å gjøre det på en iPad, der man dessuten kan levere et mer gjennomtenkt svar raskere.

Det har også vist seg hensiktsmessig å tilrettelegge tilgang til ERP-systemer og beslutningsstøtte på iPad, gjennom løsninger fra Citrix, HWL og Wyse.

I forhold til en bærbar pc, er iPad langt mer egnet til lesing. Pc-en er for å skape innhold, iPad for å forbruke innhold, sier Fiering til Financial Times. Man skriver og lager presentasjoner på pc-en. Man går gjennom dokumenter og presentasjoner på iPad-en.

Mange dokumenter som ledere må lese og forholde seg til, inneholder følsomme opplysninger, slik at bedrifter kvier seg for å gjøre dem tilgjengelig for nedlasting til klienter som brukes utenfor brannmuren.

Dette problemet løses gjennom nye applikasjoner, som gjør dokumenter tilgjengelig for lesing over en kryptert forbindelse, mot autentisering men uten mulighet for nedlasting. Her har iPad vist seg å være en ypperlig løsning.

Selskaper som tidligere sendte kassevis av interne dokumenter på papir til styremedlemmer og konsulenter, opplever nå at det er både billigere og sikrere å utstyre disse med en iPad som lar dem lese dokumentene på nett. Framfor å drasse rundt på mengder med papir, er alt umiddelbart tilgjengelig – og søkbart – på en iPad. Vinn-vinn-situasjonen er åpenbar.

Gartner peker også på at iPad er i ferd med å slå i gjennom i bruksområder som hittil har vært gjenstand for omfattende markedsføringsframstøt for tastaturfrie Windows-pc-er, det vil si innen helse, service, bygg, vedlikehold og så videre.

Det skjer fordi fordelen med hendig fysisk størrelse og egenskapen «straks på» overskygger de mange manglene: Man kan ikke bruke en digital penn til å fylle ut eller signere skjemaer, man kan ikke betjene skjermen med hansker på, skjermen kan ikke leses i kraftig sollys, apparatet kan ikke desinfiseres ordentlig, det er for skjørt til feltbruk, det mangler kamera og sikkerhetsegenskapene burde vært bedre.

Noe av dette vil Apple sikkert gripe fatt i når apparatet skal fornyes.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.