Lefdal Elektromarkeds får nå på pukkelen av Markedsrådet som forbyr Lefdal å benytte påstander som «billigst», «prisgaranti» eller tilsvarende uttrykk.
Poenget er å forby uttrykk som gir inntrykk av at selskaper er billigst, uten å kunne dokumentere at samtlige produkter som omfattes av påstandene rent faktisk føres av en eller flere konkurrenter.
Vedtaket vil få direkte betydning også for andre som benytter tilsvarende påstander i sin markedsføring. Dette kan ikke minst gjelde for Dell, som for noen få uker siden ble innklaget til Markedsrådet for villedende reklame.
Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
Teknologi sikrer 100 års ekstra levetid på ingeniør-mesterverket
Les også:
- [28.05.2004] Dell innklaget for villedende reklame
I Forbrukerombudets orientering «Prisopplysninger – markedsføringsloven», settes følgende krav til prisløfter i markedsføringen:
- Annonsør må selv kunne dokumentere riktigheten av prisløftet og kan ikke velte dokumentasjonsplikten over på konkurrentene eller forbrukerne. Dette medfører at annonsøren regelmessig må undersøke prisene i markedet og umiddelbart justere sine priser ned dersom det forekommer lavere priser i markedet.
- Prisgaranti eller lignende uttrykk må ikke brukes dersom begrensningene eller vilkårene for å utløse garantien gjør retten til prisavslag illusorisk.
- Det må ikke opereres med prisgarantier hvor identiske produkter ikke finnes på markedet eller i bransjen hvor produktene er så sammensatt at en sammenligning mellom to tilbud kan bli meningsløs.
- I all markedsføring av enkeltprodukter må det angis produktnavn og typenavn, som gjør det mulig å identifisere hvilket produkt prisløftet gjelder for.
- Alle begrensninger eller vilkår som settes for å gjøre garantien gjeldene, må framgå på en tydelig måte av markedsføringen. Det vil for eksempel være aktuelt dersom det er begrensninger i tid, geografisk område eller type varer.
- Dersom garantien er avgrenset mot ulike typer salg eller ekstratilbud hos konkurrentene, må dette framgå. Hvis den lavere prisen henger sammen med begrensningene i service- eller tilleggsytelser, må dette komme klart fram.