ANALYSER

Lenovo har tatt igjen HP

Gartner og IDC uenige om hvem som har et ørlite forsprang i et begredelig pc-marked.

Samtidig med at Thinkpad fyller 20 år, inntar Lenovo en delt førsteplass med HP som verdens største pc-leverandør.
Samtidig med at Thinkpad fyller 20 år, inntar Lenovo en delt førsteplass med HP som verdens største pc-leverandør.
11. okt. 2012 - 09:36

Gartner og IDC har begge publisert sine foreløpige anslag over utviklingen på det globale pc-markedet i tredje kvartal.

Gartner: World PC Shipments Declined 8 Percent

IDC: PC Market Struggles

Begge analyseselskapene beskriver et pc-marked i kraftig tilbakegang. Ifølge Gartner er tilbakegangen 8,3 prosent til 87,5 millioner enheter, sammenliknet med tredje kvartal i fjor. Ifølge IDC er tilbakegangen 8,6 prosent til 87,8 millioner enheter.

En forskjell mellom Gartner og IDC er at IDC, i motsetning til Gartner, tar med såkalte arbeidsstasjoner, det vil si spesielt kraftige pc-er, gjerne med Xeon-prosessorer, beregnet på profesjonelt bruk innen konstruksjon, arkitektur, bilde- og videoredigering, animasjon, olje og gass og krevende forskning. Ikke alle pc-leverandører tilvirker slike maskiner.

Dette slår ut i kåringen av førsteplassen. Gartner har Lenovo på topp, med et forsprang i markedsandelen tilsvarende 0,2 prosent av hele markedet. Hos IDC er det motsatt: HP ligger 0,2 prosentpoeng foran Lenovo.
Ingen betviler verken Lenovos kraftige framgang på rundt 10 prosent, eller HPs kraftige tilbakegang på rundt 16 prosent.

På tredje og fjerde plass er det forholdsvis jevn mellom Dell og Acer, men her er det ingen uenighet om plassering. Dell går tilbake rundt 14 prosent, Acer rundt 10 prosent.

Femteplassen går til Asus, med en framgang målt til 12 prosent av Gartner, 10 prosent av IDC.

Hvorfor krymper pc-markedet?

Gartner-analytiker Mikako Kitagawa peker på et generelt svakt forbrukermarked som svekkes ytterligere av utsatte innkjøp i påvente av Windows 8. På bedriftsmarkedet er det de generelle økonomiske vilkårene som spiller inn: Bedrifter flest vil ikke kjøp Windows 8-pc-er straks de blir tilgjengelige.

Lenovos framgang skyldes dels aggressiv prising, spesielt mot bedriftsmarkedet, dels oppkjøp av pc-leverandører i Japan og Tyskland.

IDC legger til at alternative produkter som nettbrett og avanserte smartmobiler demper forbrukeres etterspørsel etter pc-er. Analytiker Jay Chou sier det er problematisk for pc-leverandører å finne en formfaktor som kan slå an. Ultrabook-kategorien er fortsatt preget av høye priser, og det er ikke gitt at Windows 8 vil få pc-markedet til å løsne, sier Chou.

En annen IDC-analytiker, David Daoud, sier det kan være en sjanse for vekst mot slutten av fjerde kvartal: Han tror forbrukere vil reagere positivt på nye produkttyper og nye design som ventes innen årsskiftet.

Gartners anslag over det globale pc-markedet i tredje kvartal 2012, antall enheter.
Gartners anslag over det globale pc-markedet i tredje kvartal 2012, antall enheter.
IDCs anslag over det globale pc-markedet tredje kvartal 2012, volum i tusen enheter.
IDCs anslag over det globale pc-markedet tredje kvartal 2012, volum i tusen enheter.
Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.