Lenovo vil bli verdens største

Gjør det knakende godt i rike land, får nå ytterligere hjelp fra tidligere Acer-topp.

Helt siden analyseselskapene IDC og Gartner i januar slo fast at den kinesiske pc-giganten Lenovo lå bare to prosentpoeng etter HP i global markedsandel, har man hatt store forventninger til Lenovos tall for desemberkvartalet, regnskapsårets tredje.

Tallene som ble presentert i går, slo alle forventninger.

Sammenliknet med tredje kvartal i regnskapsåret 2010–2011 økte omsetningen med 44 prosent til 8,37 milliarder dollar. Analytikerne hadde ventet 8,13 milliarder dollar.

Nettoresultat etter skatt økte med 54 prosent til 153 millioner dollar. Analytikerne hadde ventet 148 millioner dollar.

Gartner og IDC er uenige om veksten i Lenovos leveranser i kvartalet. Ifølge Gartner dreier det seg om 23 prosent til 12,9 millioner enheter. IDC oppgir 37 prosent til 13,0 millioner enheter. Hovedårsaken til forskjellen er sprikende anslag over Lenovos leveranser i desemberkvartalet i 2010, der Gartner sier 10,5 millioner enheter mens IDC sier 9,5 millioner.

Materialet fra Lenovo tyder på at de er på linje med IDC når det gjelder volumleveranser, og at Gartner har kraftig overvurdert deres leveranser i desemberkvartalet 2010.

Lenovo segmenterer sin virksomhet i tre ulike markeder: Kina, vekstmarkeder (Asia, Stillehavet, Sentral og Øst Europa, Hongkong, India, Korea, Latin Amerika, Mexico, Midtøsten, Pakistan, Russland, Taiwan og Tyrkia) og modne markeder (Australia, New Zealand, Israel, Japan, Nord Amerika, Vest Europa og store internasjonale bedrifter).

Den mest oppsiktsvekkende trenden er at Lenovo, for første gang, selger mer i modne markeder enn i hjemmemarkedet Kina.

Omsetningsveksten i modne markeder er 81 prosent til 3,6 milliarder dollar. I Kina er den 30 prosent til 3,5 milliarder dollar. I vekstmarkeder er den 13 prosent til 1,3 milliarder dollar.

Markedsandelen til Lenovo i Kina – verdens største pc-marked – er nå rekordhøy 35 prosent, mot 32 prosent for et år siden. Framgangen innen modne markeder har altså ikke svekket Lenovo på hjemmemarkedet: Selskapet tar markedsandeler nær sagt over alt.

Den oppsiktsvekkende store veksten i modne markeder skyldes delvis Lenovos overtakelse av NECs pc-virksomhet i Japan, gjennom et nytt fellesselskap, og kjøpet av den tyske pc-leverandøren til forbrukermarkedet, Medion.

Lenovo opptrer svært målrettet i sine markeder. I Norge engasjerer selskapet seg ikke overfor forbrukermarkedet, som det siste året har krympet med 8 prosent, men selger kun til bedriftsmarkedet, som har vokst med 25 prosent og utgjør nå 55 prosent av totalen, målt i volum. Lenovo økte sine leveranser i Norge med 50 prosent fra desemberkvartalet 2010 til samme kvartal 2011, og har i dag 16 prosent av bedriftsmarkedet, mot 38 prosent for HP og 19 prosent for Dell.

Lenovos viktigste produkttype er bærbare pc-er. Har øker omsetningen med 30 prosent til 4,5 milliarder dollar, tilsvarende 53 prosent av totalen. Stasjonære pc-er øker med 39 prosent til 2,8 milliarder dollar, og utgjør nå 33 prosent av den samlede omsetningen.

Et nytt satsingsområde for Lenovo er det selskapet kaller «mobile internet / digital home», forkortet MIDH, med smartmobiler, rimelige mobiltelefoner, nettbrett og «smart tv» som viktigste produkter. Omsetningen her er 565 millioner dollar. Her er Lenovo i hovedsak opptatt av hjemmemarkedet.

Lørdag sa Lenovo-sjef Yang Yuanqing, ifølge Digitimes, at han har satt seg som mål å gjøre Lenovo til verdens største pc-leverandør i løpet av kalenderåret 2012.

Blant dem som skal hjelpe med å fylle dette målet, er tidligere toppsjef Gianfranco Lanci i erkerivalen Acer, for et år siden verdens nest største pc-leverandør, nå bare på fjerde plass.

Lanci ble Italia-sjef for Acer i 1997, og Europa-sjef i 2000. I 2005 fikk han tittelen President, og fra 2008 til februar 2011 var han CEO. Lanci tilkjennes ære for Acers raske vekst på 2000-tallet. Han ble tilknyttet Lenovo som konsulent i fjor høst. I januar ble han formelt utnevnt til markedssjef for Lenovo i Europa, Midtøsten og Afrika, med virkning fra 1. april.

Acer mener Lanci har brutt karantenetiden på ett år, og har nylig saksøkt sin tidligere toppsjef, ifølge Financial Times. Lenovo avviser søksmålet og sier at Lanci har stått ved alle sine juridiske forpliktelser til sin tidligere arbeidsgiver.

Til toppen