Les URL-er med mobilkameraet

Det å taste inn lange URL-er på mobiltelefonen kan ofte være problematisk. Svenske OP3 tilbyr en ny løsning.

La oss si at du ser en reklameplakat på busstoppen en morgen på vei til jobben. Til en forandring så var budskapet på plakaten interessant og du vil gjerne vite mer om det. Med deg har du din mobiltelefon, som med wap-funksjonalitet lar deg besøke det nettstedet som er oppgitt på reklameplakaten. Problemet er bare at URL-en til websiden er så lang at det ikke bare tar langt tid å skrive den inn - faren for at du har skrevet noe feil underveis øker bestefall lineært med lengden. Resultatet blir at du i verste fall ikke engang gidder å prøve.

Svenske OP3 lanserte denne uken en alternativ metode for det globale markedet. Systemet, som kalles ShotCode, tar i bruk mobiltelefonens kamera. Nesten alle mobiltelefoner på markedet er i dag utstyrt med kamera.

Bildet til høyre viser slags sirkelformet strekkode. Ved hjelp av et lite program (18 kB) som kan installeres på mobiltelefonen, kan koden oversettes til en URL til en webside, så snart brukeren har tatt bilde av det.

Det er i hvert fall slik det vil oppleves av brukeren. I praksis vil programmet sjekke med en server om ShotCode-en er aktiv og så motta URL-en til web-/wap-siden brukeren skal besøke.

Programmet kan foreløpig installeres bare på ut titalls Nokia-mobiler, i tillegg til Siemens SX1. Støtte for flere mobiler skal innføres i månedene som kommer. Innen utgangen av 2005 er det planlagt støtte for 90 forskjellige mobiltelefonmodeller, tolv nye ventes allerede denne måneden. En oversikt finnes på nedlastingssiden.

OP3 hevder at antallet tastetrykk en bruker må utføre for å skrive inn for eksempel "http://www.digi.no" på Nokia 7610 i gjennomsnitt er 31. Med ShotCode skal antallet tastetrykk kunne reduseres til to.

For mobilbrukerne er både programvare og bruk av ShotCode gratis, hvis man ser bort fra de vanlige kostnadene for Internett-aksess over mobilnettet.

For tilbyderne, det vil si de som publiserer kodene på plakater, visittkort, t-skjorter eller hva det måtte være, koster det penger - med mindre tilbyderen er privat eller ikke-kommersiell.

Vanlige bedrifter må betale en fast månedsavgift samt et gebyr for hver gang en bruker skanner og tar i bruk en kode. Månedsgebyret er på 54 euro eksklusive mva, mens hver skanning koster 0,27 euro. De første 200 skanningene er inkludert i månedsprisen. Kundene kan sette grenser for antallet skanninger per måned og få sanntids statistikk over bruken.

Den private eller ikke-kommersielle bruken er gratis, men annonsefinansiert. Private eller ikke-kommersielle tilbydere kan ikke opprette mer enn åtte ShotCode-er, men antallet skanninger er ubegrenset.

Allerede har bryggeriet Heineken benyttet ShotCode i forbindelse med en reklamekampanje.

Til toppen