JUSS OG SAMFUNN

Lesernes dom over Aftenposten hørt

Etter massiv negativ respons fra leserne på ny design, kryper Aftenposten Interaktiv til korset. De "trenger litt hjelp til å komme videre", sier nettredaktør Trygve Monsen.

Hilde Nyman
20. mai 1998 - 10:44

Nettredaktør for Aftenposten Interaktiv, Trygve Monsen bekrefter at det har vært kontakt mellom Aftenposten og New Media Science, men legger til at kontakten ikke er ny.

- I dag eksisterer det ingen kontrakt mellom Aftenposten og New Media Science om redesign, vi har bare hatt et møte som var enkelt og upretensiøst. Vi har laget en ny design, og trenger litt hjelp til å komme videre, sier Monsen.

Det var i april Aftenposten Interaktiv lanserte sine nye nettsider, og ba om respons fra leserne. På debattsidene kom det inn hele 170 bidrag som for det meste var negative til den nye designen. Dette var tydelig noe som engasjerte leserne, andre debatter får mellom 10 og 50 innlegg.

- Det var mye ris og litt ros. Men design er noe vi diskuterer hele tiden, også i forkant av den store leserdebatten om våre sider. Helt siden vi startet opp på nett har vi samarbeidet med krefter eksternt og internt for å videreutvikle designen, forteller produksjonsredaktør Terje Avner.

- Men det skjer ikke en større omlegging nå enn det har blitt gjort tidligere. Det er ikke snakk om store ting. Vi vil særlig sørge for at vi får fremhevet Aftenpostens identitet og vil gjøre funksjonaliteten bedre. Det er detaljer som vi utvikler videre ved hjelp av både interne og eksterne krefter.

I New Media Science blir det også bekreftet at det har vært kontakt med Aftenposten med tanke på redesign.

- Ja, vi har hatt et møte med Aftenposten med tanke på inngåelse av en avtale om redesign på Aftenposten Interaktiv, sier prosjektleder Hanne Linnes. At tilbakemeldinger fra leserne har spilt en rolle, er hun enig i.

- Mange av brukerne av Aftenposten har denne som fast side som de bruker mye, da er det klart det blir sterke reaksjoner på forandringer. Aftenposten undervurderer ikke betydningen av denne responsen, sier Linnes til digi.no.

New Media Science utviklet den forrige designen Aftenposten hadde, før den som er nå, og mitt inntrykk er at folk nesten ikke finner fram. Jeg synes det har blitt vanskelig å navigere rundt på nettstedet, og synes den nye layouten representerer et tilbakeskritt når det gjelder design. Det redaksjonelle er bra, men det kommer ikke fram, mener Linnes.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.