RESULTATERFINANS

Lever av andres dårlige nettbutikker

Charterturer serveres gjennom tungvinte nettbutikker, noe som har gitt Solfaktor en hyggelig nisje.

2. nov. 2004 - 10:41

Internett skulle gjøre det så enkelte å sammenligne priser og muligheter, men en rekke selskaper har prøvd – og feilet – med slike tjenester. For selskapene som selger produktene synes ikke alltid det er heldig at prisene blir sammenlignbare og kaster sine advokater på saken. Dette stoppet blant annet Rogus og Finn.no slåss nå mot Notar om lenking og søking i Finns database.

Men Solfaktor.no har unngått disse problemene og fremstår som et vellykket eksempel på en prissammenligningstjeneste. Solfaktor lar brukere søke i reiser fra så og si alle turoperatørerne, fra markedslederne ned til de minste.

Solfaktor er også et godt eksempel på hvordan man med smartere IT-systemet kan angripe markeder med liten konkurranse. Under dotcom-årene dukket det opp en rekke reisebyråer på nett, for disse kunne bruke flyselskapenes felles bookingsystemer. Men charterreisene fikk man ikke tak i, for her finnes det ikke noen fellessystem.

Dette var ideen til to IT-konsulenter fra NCR og Exense da de startet i 2000. Hans Christian Birkeland er daglig leder og Rune Sandbakken er IT-arkitekt – fra Spania.

Sett med IT-øyne er de fleste charterreise-butikker på nett svake løsninger. Butikkene krever mange valg før det sjekkes om det er ledige plasser og prisene serveres sent i prosessen. Man får dessuten bare et tilbud av gangen når man søker, noe som gjør det vanskelige å sammenligne selv mellom tilbud i samme selskap.

På Solfaktor får man en langt mer moderne og funksjonsrikt grensesnitt. Man kan velge en måned og et reisemål og får øyeblikkelig opp en liste, prioritert etter pris. (bildet under)Man kan også drille ned og søke på hvem som tilbyr reiser til et spesifikt hotell eller søke på ”hele middelhavet”.

For å få til dette har Solfaktor laget en avansert IT-løsning som tar hensyn til alle mulighetene – i hvert av reiseselskapenes IT-systemer. Og man har ikke synkronisering mot deres databaser. For i utgangspunktet ønsket nok ikke Ving, Startour og Saga Solreiser en tjeneste som sammenligner deres priser velkommen.

- Vi samler inn informasjonen med en egenprogrammert crawler som besøker nettbutikkene til reiseselskapene for å hente ut informasjonen, forteller Sandbakken til digi.no. Vi lagrer alt i en MySQL-database og har så en egenutviklet søkemotor som servere alle treffene. Søker du på ”Middelhavet” og hele våren, kan det dreie seg om flere hundre tusen treff vi skal behandle.

- Turoperatørene har lagt seg på en slags standard der at man får ikke vite pris før man har valgt fly. Jeg tror dette skyldes at dette er det enkleste å lage, spekulerer Sandbakken.

Han forteller at Solfaktor bare bruker åpen kildekode-applikasjoner som Linux, perl og Apache og MySQL.

Birkeland vil ikke utdype de juridiske disputtene Solfaktor har hatt med reiseselskapene, men forteller at stridene ble bilagt for flere år siden og at Solfaktor ikke er involvert i noen tvister. Men det er åpenbart at ikke alle liker selskapet likevel.

Solfaktor tjener penger på reiser de selger for turselskapene, men enkelte selskaper, blant annet Ving, vil ikke betale Solfaktor og er en slags gratispassasjer.

- Vi har med aktører som Ving likevel, for vi er avhengige av å tilby kundene et komplett søk. De aktørene vi får kommisjoner av får ikke noe bedre plassering på søkeresultatene, vi skal være objektive, forklarer Birkeland.

Nå er det lavsesong , men Solfaktor-sjefen forteller at selskapet i snitt har 6-8000 unike brukere hver dag. I 2003 omsatte selskapet reiser i de fire nordiske landene for 95 millioner kroner, hvilket i følge bransjetidsskriftet TravelNews gjør dem til en av de større aktørene i Norge. Birkeland forteller at selskapet bare har fire ansatte og vil vokse solid i år – man har allerede nådd 117 millioner. Per august har selskapet et resultat før skatt på 401.000 kroner.

Det mer tradisjonelle nettreise Gotogate er størst i den norske bransjen og omsatte reiser for 185 millioner i Norge i 2003. Så følger ebookers , Reisetorget, Reisefeber, Zolong og Restplass.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra