Lexmark vokser med Internett-bølgen

Markedet for private skrivere øker med dokumentmengden som publiseres på web. Selv med stigende prispress økte Lexmark omsetningen med 17 prosent, og resultatet med 39 prosent.

Kvartalstallene viser at omsetningen vokste til 817,3 millioner dollar fra 697,3 millioner i samme kvartal i fjor. Resultatet økte til 74,5 millioner dollar fra 53,8 millioner. Årets tall svarer til 55 cents per aksje, mens Wall Street hadde forventet 49 cents.

- Det er solid vekst i Norge også, sier daglig leder Jan Rudi i Lexmark Norge.

- I første halvår i år solgte vi for 145 millioner kroner mot 130 millioner i fjor. Markedsandelen vår ligger godt over det globale gjennomsnittet. Vi har nå 24 prosent av markedet mot 17 prosent for et år siden, sier Rudi.

Lexmark har størst markedsandel innen blekkskrivere, med 27 prosent i Norge og 20 prosent i USA. Markedsandelen for laserskrivere i Norge er nå 15 prosent.

- Selv om det er blekkskriverne som gir oss markedsandelen, er det laserskriverne som bidrar mest til overskuddet, kommenterer Rudi.

- De rimeligste blekkskriverne omsettes nå for 600 til 700 kroner per stykk.

Rundt en femdel av Lexmarks omsetning er rekvisita.

- Vi merker en klar Internett-effekt, sier Rudi. - Folk surfer og plukker opp interessante ting, og ønsker utskrifter for å ta vare på det. Det har presset volum og rekvisita i været.

En faktor som vil prege utviklingen av skrivere til forbrukermarkedet i tiden framover, er økende bruk av digitale kameraer.

- Lexmark har utviklet en skriver som kan koples direkte til et digitalt kamera, uten å gå veien om en PC, forteller Rudi. - Vi regner med å ta inn denne modellen til Norge i løpet av høsten.

Til toppen