LG Electronics tok den største markedsandelen globalt på høyhastighetsmodeller i tredje kvartal 2005, viser en global mobiltelefonundersøkelse utført av Strategy Analytics (SA).
Det er spesielt nord-amerikanere som har trykket LGs høyende-telefoner med CDMA-teknologi til brystet etter at modellene ble lansert der.
I tredje kvartal 2005 økte markedsandelen i Nord-Amerika med 86 prosent sammenlignet med andre kvartal. Dette er 47 prosent vekst målt opp mot samme periode fra i fjor.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1137,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Selskapet leverte i løpet av tredje kvartal 8,8 millioner CDMA-telefoner verden over. Dette gir en markedsandel på 23,8 prosent.
Industrianalytikerne sier at LG har lykkes med å levere CDMA telefoner med sofistikerte funksjoner.
Antall enheter gjennom de tre første månedene er 22 millioner som setter LG i beste divisjon.
Inkludert GSM-modeller leverte LG Electronics i alt 15,5 mobiltelefoner på totalmarkedet i tredje kvartal. Dette plasserer LG på fjerde plass blant de andre store som Sony Ericsson, Nokia og Motorola.
Undersøkelsen måler hvordan kunder er fornøyd utfra 19 kriterier. I Europa oppnådde selskapet topppoeng i 17 av 19 kriterier og i USA ni av 19.
Undersøkelsen bygger på svar fra 2.000 brukere.
LG får topprangering både i kundetilfredshet og antall leveringer.
LG-brukere kaller produktet stilfullt. På dette kriteriet fikk Nokia lavest poeng. LGs fornøydhetsgrad var 80 prosent i Europa og 86 prosent i Vest-Europa.