Linkedin-aksjen gikk som varmt hvetebrød

Børsintroduksjon gjenspeiler enorme forventninger til nettselskapers vekst.

Linkedin, en amerikansk sosialtjeneste for jobbsøkere og hodejegere, og samtidig et nettverk for fagfolk, melder om en svært vellykket børsintroduksjon: Etter å ha høynet startprisen med 30 prosent til 42–45 dollar, solgte de 7,84 millioner aksjer til 45 dollar hver, og håvet inn over 350 millioner dollar.

Kursen innebærer en markedsverdi på 4,25 milliarder dollar, tilsvarende over 11 ganger selskapets årsomsetning. Tilsynelatende bekrefter IPO-kursen faren for en ny Internett-boble.

Analytikernes reaksjoner er blandet. Michael Moe i GSV Capital Management sier til Bloomberg at Linkedin må vokse svært raskt for å fortjene markedsverdien. Eric Jackson i Ironfire Capital sier til BBC at han kunne tenkt seg å kjøpe Linkedin-aksjer for 25 dollar, men absolutt ikke for 45 dollar. Ray Valdes i Gartner sier til BBS at Linkedin har et stort potensial og at de trenger ressurser de nå har fått for å kunne holde tritt med Facebook. Han mener markedsverdien ikke er underlig så lenge man kan tro at de har evnen til å levere trass i hard konkurranse.

Det pekes også på at mens Facebook og Twitter henter inntekter fra annonser, er en viktig del av omsetningen til Linkedin knyttet til abonnementer på selskapets utvidede tjenester. Slik sett er det også relevant å sammenlikne Linkedin med for eksempel Salesforce.com.

Ifølge Bloomberg hadde Linkedin en omsetning på 93,9 millioner dollar i første kvartal. Rundt halvparten kom fra selskapets rekrutteringstjeneste, 30 prosent fra annonser, og resten fra tilleggstjenester til fagfolk. Selskapet har rundt 100 millioner registrerte medlemmer.

Grunnkonseptet gjør Linkedin svært forskjellig fra Facebook. Analytiker Lou Kerner i Wedbush Securities peker på at Facebook har lagt til rette for egne tjenester for fagfolk, jobbsøkere og hodejegere, og at flere selskaper har valgt Facebook framfor Linkedin.

Til toppen