LinkedIn går på børs

Verdsettes til over tre milliarder dollar.

Verdens største sosiale nettverk for jobbsøkere og hodejegere, LinkedIn, skal introduseres på New York-børsen 19. mai.

Betingelsene for IPO-en (initial public offering) verdsetter selskapet til mellom 3 og 3,3 milliarder dollar. Det skal selges 7,84 millioner aksjer til mellom 32 og 35 dollar hver, slik at LinkedIn styrker seg med opptil 274 millioner dollar.

LinkedIn blir det andre store nettselskapet til å introdusere seg på New York-børsen i år. Det første var Kinas «Facebook», Renren, tidligere denne måneden. To store amerikanske nettselskaper, Groupon og Facebook, har ennå ikke bestemt seg. Observatører venter at Groupon kommer på børs innen årsskiftet, og at Facebook følger etter en gang i 2012.

LinkedIn har hatt kraftig medlemsvekst gjennom hele den økonomiske krisen. Medlemstallet var 90 millioner ved årsskiftet, og 100 millioner i dag. De har tre inntektskilder: Medlemmer som betaler for «premium» abonnementstjenester, annonser, og salg av programvare for ansettelse og markedsføring. Premium-tjenestene gir hodejegere bedre tilgang til mulige kandidater, og gir brukerne større muligheter til å kommunisere med hverandre.

Omsetningen ble mer enn doblet til 243 millioner dollar fra 2009 til 2010, og nettoresultatet endte på 15,4 millioner dollar i pluss, etter to år med underskudd. Omsetningen i første kvartal var 93,9 millioner dollar, over dobbelt så stor som i samme kvartal i fjor. I år har LinkedIn advart at internasjonal satsing, samt investering i teknologisk infrastruktur, vil gi et underskudd i regnskapet.

Til toppen