Den sosiale nettjenesten for jobbsøkere og hodejegere, Linkedin, skal introduseres på New York-børsen 19. mai. I går ble startkursen i IPO-en (initial public offering) økt med 30 prosent, fra 32–35 dollar til 42–45 dollar.
Den nye IPO-kursen verdsetter Linkedin til i overkant av 4 milliarder dollar. Den antas å gjenspeile kursutviklingen på gråmarkedet. Ifølge Wall Street Journal ble Linkedin-aksjen omsatt på Sharespost i mars for 30,71 dollar, tilsvarende en verdi for hele selskapet på 2,8 milliarder dollar.
Stemningen rundt børsintroduksjonen til Linkedin beskrives som opphetet. Selskapet er først ute i en ventet lang serie av nye nettvirksomheter som skal introduseres på New York-børsen. Kommende i rekken er blant annet Facebook, Twitter, Zynga og Groupon. Også utenlandske nettselskaper ser til New York-børsen. Renren, Kinas «Facebook» og største sosiale nettjeneste målt etter sidevisninger, gjennomførte en svært vellykket IPO i New York 4. mai. Den russiske søketjenesten Yandex debuterer på New York-børsen 24. mai.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1137,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Observatører peker på at markedsverdien som disse selskapene oppnår gjennom IPO-ene og på gråmarkedet, ikke står i noe rimelig forhold til deres faktiske forretning. Følgelig advares det mot en ny Internett-boble.
I 2010 omsatte Linkedin for 243 millioner dollar og oppnådde et resultat på 15,4 millioner dollar. En markedsverdi på 4 milliarder dollar er med andre ord 258 ganger større enn årsresultatet, og over 16 ganger større enn årsomsetningen.