Linkedin-kursen kraftig opp

Børsintroduksjonen torsdag vil danne modell for Facebook og andre sosiale tjenester.

Den sosiale nettjenesten for jobbsøkere og hodejegere, Linkedin, skal introduseres på New York-børsen 19. mai. I går ble startkursen i IPO-en (initial public offering) økt med 30 prosent, fra 32–35 dollar til 42–45 dollar.

Den nye IPO-kursen verdsetter Linkedin til i overkant av 4 milliarder dollar. Den antas å gjenspeile kursutviklingen på gråmarkedet. Ifølge Wall Street Journal ble Linkedin-aksjen omsatt på Sharespost i mars for 30,71 dollar, tilsvarende en verdi for hele selskapet på 2,8 milliarder dollar.

Stemningen rundt børsintroduksjonen til Linkedin beskrives som opphetet. Selskapet er først ute i en ventet lang serie av nye nettvirksomheter som skal introduseres på New York-børsen. Kommende i rekken er blant annet Facebook, Twitter, Zynga og Groupon. Også utenlandske nettselskaper ser til New York-børsen. Renren, Kinas «Facebook» og største sosiale nettjeneste målt etter sidevisninger, gjennomførte en svært vellykket IPO i New York 4. mai. Den russiske søketjenesten Yandex debuterer på New York-børsen 24. mai.

Observatører peker på at markedsverdien som disse selskapene oppnår gjennom IPO-ene og på gråmarkedet, ikke står i noe rimelig forhold til deres faktiske forretning. Følgelig advares det mot en ny Internett-boble.

I 2010 omsatte Linkedin for 243 millioner dollar og oppnådde et resultat på 15,4 millioner dollar. En markedsverdi på 4 milliarder dollar er med andre ord 258 ganger større enn årsresultatet, og over 16 ganger større enn årsomsetningen.

Til toppen