Her henter Linkedin tittel, ingress og bilde fra artikkelen til digi.no.
Her henter Linkedin tittel, ingress og bilde fra artikkelen til digi.no.

SKRAPING

Linkedin vil forby selskap å skrape nettsidene deres

Lener seg på gammel lov.

Skraping er et begrep de fleste utviklere kjenner til. Det går ut på å lage kode som automatisk oppsøker, går gjennom og henter ut relevant informasjon fra nettsteder.

Dette kan blant annet brukes til å overvåke tilbud i en nettbutikk eller samle inn e-postadresser i norske bedrifter. 

Men skrapingen er ofte uønsket hos de som driver nettstedet. Ikke bare fører det til verdiløs ekstratrafikk - 1,7 prosent av all internettrafikk er skraping - men man har ingen kontroll over hva informasjonen brukes til. 

Det er derfor Linkedin nå har saksøkt det vesle firmaet HiQ. Bedriften livnærer seg av å samle offentlig brukerdata på Linkedin. Etterpå pakkes informasjonen om, og selges til bedrifter som bekymrer seg for at deres ansatte skal si opp.

Ulovlig autorisasjon

Loven kan være på Linkedins side. En amerikansk lov fra 1986 gjør det nemlig forbudt å «skaffe seg tilgang til en datamaskin uten autorisasjon, eller overgå autorisert tilgang».

Linkedin har sendt et såkalt «cease and desist»-brev, hvor de instruerer HiQ i å slutte å hente informasjon fra det sosiale mediet. De mener med dette å ha fjernet selskapets autorisasjon.

Dette har fått jurister til å reagere.

– Du kan ikke publisere noe til verden og så si «nei, du får ikke se på dette», forklarer Orin Kerr til nettstedet Arstechnica.

– I utvidet forstand blir det en forbrytelse å besøke et offentlig nettsted, sier han videre.

Kommentarer (11)

Kommentarer (11)
Til toppen