Altibox troner øverst på listen over bredbåndsleverandører med de mest fornøyde kundene. I motsatt ende finner vi NextGenTel.
Det viser årets kundetilfredsstudie om bredbåndstilbydere, utført av EPSI Ratings.
Ifølge rapporten (PDF) er mange nordmenn og norske bedrifter generelt misfornøyd med sin bredbåndsleverandør.
Norske bredbåndskunder er minst tilfredse i Norden, men det påpekes at situasjonen har bedret seg noe de siste årene.
Undersøkelsen skiller mellom privatmarkedet og bredbånd for bedrifter. Det gis en score fra 0 til 100 med måling av følgende parametre: Omdømme, forventninger, produktkvalitet, servicekvalitet, verdi for pengene, tilfredshet og lojalitet.
Hjemmemarkedet
Altibox ligger øverst på alle måleparametrene, og får en samlet kundetilfredsscore på 70,9 av hundre mulige poeng.
Jo høyere verdi desto bedre anser kundene at leverandørene oppfyller deres krav og forventninger. Målinger under 60 er lavt, målinger fra 60-75 er gjennomsnittlig, mens over 75 anses som høyt eller veldig høyt, heter det i rapporten.
Etter denne definisjonen har altså Altibox en helt gjennomsnittlig kundetilfredshet, men er likevel landets beste likte aktør. NextGentel ligger i bånn av de målte leverandørene med bare 58,4 poeng.
Bedrift
I bedriftsmarkedet har samlegruppen «andre» best kundetilfredhet med en score på 67,8, igjen et middelmådig resultat. Gruppen inkluderer blant annet Altibox, TDC og Broadnet.
Snittet for bransjen i Norge ligger på 64,4, og Telenor havner noe under dette med en score på 62,3. Det holder likevel til en andreplass på listen over de som har mest fornøyde, for ikke å si færrest misfornøyde kunder.
NextGenTel får her en kundetilfredshet på 61,7, mens Ventelo ligger nederst med 61,2.
Det fremheves at den generelle servicekvaliteten har blitt vesentlig bedret, sammenlignet med tidligere års målinger - og særlig Telenor får skryt for å ha vist en markant fremgang på dette området.
- Utfordringen er, akkurat som i privatmarkedet, at kundene opplever lav verdi. 2 av 5 bedrifter mener de får for lite bredbåndsverdi igjen for pengene, ifølge rapporten.
I nordisk sammenheng er norske bredbåndkunder minst fornøyde. Man er klart mest fornøyd i Sverige, etterfulgt av Danmark og Finland på tredje. Forskjellene har imidlertid blitt utjevnet en del de siste årene.
Denne oversikten inkluderer Baltikum, der alle landene for øvrig scorer bedre enn i Norden.
Funnene i Norge er basert på drøyt 1900 dybdeintervjuer over telefon med privat- og bedriftskunder. Intervjuene er gjennomført i perioden september til oktober 2010. Det er Norstat Norge som har stått for feltarbeidet på oppdrag fra EPSI Norge.
EPSI Norge oppgir at de er en uavhengig organisasjon, og del av et internasjonalt samarbeid gjennom EPSI Rating. De gjennomfører målinger og analyser av kunde- og medarbeidertilfredshet i Europa.