Lite salg av musikk på nettet i Europa

Musikksalget over nett skyter i været i USA. Her i Europa har det ikke tatt av, for plateselskapene vil ha mer.

I USA har en rekke musikkbutikker på nettet, med Apples iTunes i spissen, løst en del av pirat-utfordringene til musikkbransjen. Men her i Europa virker det som de fleste kunder foreløpig ikke vil eller vet at de kan handle over nettet.

Det er foreløpig lite konkurranse - det er bare London-baserte OD2, startet av musikeren Peter Gabriel, som tilbyr en omfattende internasjonal katalog over nettet. Denne katalogen selges gjennom Internett-tilbyderen Tiscali og Microsofts nyeste Media Player som svært mange Windows-bruker har installert.

Dessverre går salget fremdeles ganske tregt, viser ferske tall Wall Street Journal har fått av OD2. I tredje kvartal brukte 2,5 millioner engelske kunder Kazaa, mens OD2 bare hadde 370.000 kunder. Forholdet er det samme i Frankrike, et av de andre landene der OD2 har en lokalisert tjenest. Der hadde selskapet 208.000 kunder i tredje kvartal, mens analyseselskapet On Demand Distribution estimerer at 1,67 millioner brukte Kazaa.

Årsakene til de lave tallene er mange, blant annet en fersk oppstart og lite markedsføring. OD2 har dessuten bare laget versjoner for syv språk, selv om digi.no kunne avsløre hvordan kunder fra alle land kan handle på den engelske nettbutikken.

    Les også:

En annen utfordring for OD2 er at selskaper mangler de mange lokale artistene som utgjør en stor det av musikksalget i europeiske land. Men dette er dyrt.

iTunes og deres konkurrenter betaler bare 56 øre til plateselskapene for hver solgte kutt, men i Europa forlanger plateselskapene 1,62 kroner for hvert kutt, skriver Wall Street Journal. Selskaper som OD2 må dessuten forhandle nye avtaler med plateselskaper i hvert land fordi rettighetslovgivningen er forskjellig.

Til toppen