Et team under ledelse av professor Carlos Fernandez-Pello har framstilt den lille motoren på bildet. Bilinteresserte vil kjenne igjen det roterende stempelet, og minnes Wankel-motoren som ble brukt i et par modeller fra henholdsvis tyske NSU og japanske Mazda på 1960-tallet.
Motoren på bildet er framstilt i stål og kan generere opptil 2,5 watt. Drivstoffet er flytende hydrokarboner som butan og propan. 30 gram drivstoff holder motoren gående i to timer.
Forskerne mener de skal kunne bedre designen slik at motoren kan levere opptil 30 watt. Det er nok for en bærbar PC.
Til sammen skal motor og drivstoff veie en brøkdel av et tilsvarende kraftig batteri. På den andre siden må batteriet lades opp ti ganger før den lille motorens drivstofftank må fylles opp igjen.
Forskerne er i ferd med å utvikle en liten katalysator for å sikre at eksosen fra forbrenningsmotoren forurenser så lite som mulig.
De tenker seg ellers at enda mindre utgaver av motoren, på størrelse med et nålhode, vil kunne etses ut av silisium på samme måte som elektroniske komponenter etses ut i dag. De minste motorene vil passe i mobilt utstyrt og små kameraer. 30 milligram drivstoff vil være nok til å holde dem gående i opp til to timer.
Ifølge Berkeley-universitetet er amerikanske militære svært interessert i prosjektet. De tenker seg en rekke anvendelser, fra strømforsyning til sensorer, til servostøtter for tungt lastede fotsoldater.
Mener de nærmer seg «gullstandard»: – Ingen gjør dette bedre i Europa