Livecycle er den nye produktfamilien som Adobe håper bedrifter og myndigheter trykker til sitt bryst.

«LiveCycle» skal redde Adobe-salget

Adobe girer opp i bedriftsmarkedet med nye produkter.

Blant Adobes mest utbredte løsninger er det universelle dokumentformatet PDF, gratisprogrammet Adobe Reader for dokumenthåndtering, og Adobe Plash Player for animering og video, samt Adobe Photoshop, bilderedigeringsprogrammet som benyttes av

profesjonelle fotografer og kreativt personale.

I fjor sommer lanserte Adobe en oppgradert versjon av sin Livecycle Enterprise Suite som ble utvidet med ny tjenester for innholdshåndtering. Det inkluderer CAD-informasjon og løsning for raskere utvikling av nye applikasjoner.

LifeCycle er en viktig del av selskapets Flash-platform og sentral i selskapets bedriftssatsning.

I Adobes presentasjon av selskapets finansielle resultat for første kvartal av regnskapsåret 2009, blir dette kommentert om LiveCycle:

«... continued success with its LiveCycle enterprise business, helped to offset some of the weakness in the quarter.»

Norden-sjef Johan Salenstedt har ikke lov til å kommentere tall rundt enkeltprodukter, men medgir til digi.no at Enterprise-satsningen og Livecycle er noe av bakgrunnen for bedre maginer enn ventet. Adobes posisjon i bedriftsmarkedet har også blitt styrket på grunn av den raske spredningen av Flash Player 9 - som er en viktig nøkkelkomponent i Adobes Flash-plattform - som igjen er tett integrert med selskapets bedriftsløsning Lifecycle.

I første kvartal hadde Adobe en omsetning på 786 millioner dollar, sammenlignet med 890 millioner dollar i første kvartal av regnskapsåret 2008 og 915 millioner dollar i fjerde kvartal regnskapsåret 2008.

- LiveCycle skal hjelpe bedrifter til å kommunere mer effektivt både internt og eksternt, sier Salenstedt til digi.no.

I følge Gartner er 80 prosent av alle informasjonsprosesser fremdeles papirdrevne. En av årsakene til dette er at bedriftssystemer som ERP, CRM og Supply chain er bra på håndtering av informasjon, men det er vanskelig å trekke informasjon ut av systemene. Spesielt om informasjon skal sendes utenfor organisasjonen – og deretter samles inn.

Livecycle hevdes å kunne løser mange av disse utfordringene.

Også Adobe merker finanskrisen og Salensted er fornøyd med å lykkes å holde kostnadene nede og på den måten vise et stabilt resultat og marginer for første kvartal.

- Vi ser at beslutninger hos kunder tar lengre tid og at de er mer forsiktig nå med investeringer, sier Salenstedt.

Adobes resultat per aksje for første kvartal 2009 var 0,30 dollar, basert på et gjennomsnittlig antall av 527,8 millioner aksjer. Dette kan sammenlignes med et resultat per aksje på 0,38 dollar for første kvartal regnskapsåret 2008, basert på 571,3 millioner aksjer og med 0,46 dollar per aksje for fjerde kvartal 2008, basert på 534,9 millioner aksjer.

Driftsresultatet totalt for første kvartal 2009 var 207,9 millioner dollar, sammenlignet med 275,4 millioner dollar første kvartal 2008 og 273,2 millioner dollar for fjerde kvartal 2008. Resultat var 156,4 millioner dollar for første kvartal, sammenlignet med 219,4 millioner dollar for første kvartal 2008 og 245.9 millioner dollar fjerde kvartal 2008.

Til toppen