Livsstilsproduktene finner sitt medium

Er vareprodusenter i ferd med å gjøre seg mer uavhengige av de tradisjonelle mediene? Mye tyder på at i hvert fall noen produsenter innenfor livsstilsproduktene begynner å gå gamle eter- og trykkmedier i næringen.

Blant de bransjene som spås en stor fremtid på nettet, er drikkevareprodusentene. Det amerikanske analyseselskapet Simba regner denne bransjen med i den kommende store bølgen av internettaktører, etter at tele- og datamarkedet lenge har rådet grunnen blant den første generasjonen av internettbrukere - delvis sammen med bilbransjen. Men etterhvert som Internett blir et massemedium, ligger mye til rette for at det blir andre produkter enn de rent internettrelaterte som kommer til å dominere.

Solo er et av de norske varemerkene som for alvor har tatt skrittet ut på nettet. En massiv satsing på "Internettguiden" sammen med Telenor, P4, Compaq og Dagbladet, genererte tusenvis av oppslag på http://www.solo.no/.

- Vi var blant de første som kombinerte en kampanje på Internett med reklameaktiviteter i butikkene. Det gikk ut 300.000 trykte eksemplarer av Internettguiden. I tillegg strømmet det inn oppslag på nettet, sier markedskonsulent Erik Eidem i A/S Solo.

Eidem ser på Internett som en forlengelse av Solos etablerte kommunikasjonsmetoder. Det gule brusmerket bruker vanligvis ikke å annonsere i trykkpresse, men har lenge vært tilstede i TV- og radioreklame. Med Internett blir kommunikasjonen interaktiv.

- Vi legger vekt på underholdningsaspektet. Gjennom Internett kan vi kommunisere på en litt annen måte enn det vi vanligvis er. Vi har prøvd en del forskjellige elementer. Ikke alt fungerer like bra, men for oss gjelder det å ikke ha urealistiske forventninger til dette mediet. I tillegg til at det er et supplement, er det åpenbart at vi treffer andre målgrupper som vi ellers ikke ville ha nådd - blant annet dem som ikke ser noe særlig på fjernsyn, sier Eidem.

- Men selger dere mer Solo?

- Ja, det gjør vi. Men dette er først og fremst et profilbyggende tiltak. De gode salgstallene kan ikke uten videre tillegges Internett, sier Eidem, som tror det er for tidlig å snakke om Internett som et selvstendig medium:

- Men med støtte fra butikkaktiviteter fungerer det, ja.

Artig tilbud

Solos satsing må imidlertid kunne beskrives som nokså tung i forhold til hva mange andre norske aktører har gjort. Hjemmesiden fremstår med et bredt tilbud av konkurranser og smakebiter på film og radio. Ennå er det for tynt til å være i direkte konkurranse med mer tradisjonelle medier, men er man først på nettet, kan dette være vel så artig tidsfordriv som noe annet. Og det er vel det som skal til for å hente inn brukerne: At det er moro. Og i Norge er det få av Solos konkurrenter som kan vise til interessante initiativer.

Den norske hjemmesiden til Coca-Cola er så langt en temmelig flat affære, men det internasjonale konsernet har satset stort. Her får alle sitt: Investoren som får sin oppdaterte aksjekurs hvert 15. minutt, og fjortisen som kan maile inn sitt navnealternativ til "spypose" - blant mange andre tilgjengelige gjøremål. Denne journalisten ble stående lenge på Coca-Colas bowlingbane), der den ene rekorden falt etter den andre.

Hvem trenger Det Nye eller Donald Duck, når du kan more deg i Coca-Colas Internettkorridorer? Eller for den del hos Solo?

Til toppen