BEDRIFTSTEKNOLOGI

«LotusLive» starter med 400 millioner brukere

IBMs nyeste nettskytjenester får en pangstart takket være store og populære partnere.

Skjermbilder fra LotusLive, der IBM akter å tilby bedrifter alle slags tjenester rundt meldinger, samarbeid og sosialenettverk, gjennom nettskyen.
Skjermbilder fra LotusLive, der IBM akter å tilby bedrifter alle slags tjenester rundt meldinger, samarbeid og sosialenettverk, gjennom nettskyen.
20. jan. 2009 - 07:00

IBM åpnet sitt store kundearrangement Lotusphere – viet Lotus-produktene, selskapets varemerke innen kontor- og samarbeidsløsninger – var at nettskyprosjektet Bluehouse trer ut av betastadiet, og legges ut som en del av en ny produktfamilie for bedriftstjenester fra nettskyen LotusLive. Mer presist: Bluehouse inngår i noe som heretter heter LotusLive Engage, hvor alle Lotus-verktøyene for samarbeid over nett legges ut som nettjenester.

Bluehouse ble i sin tid presentert en tjeneste for å opprette faste eller midlertidige «møterom» for å dele filer og kontakter, ha lukkede nettsteder viet prosjekter, ordne med automatisk varsling til alle deltakere hver gang nye elementer legges til, avholde nettmøter, samle og spore tilbakemeldinger, samt opprette skjemaer og gjennomføre undersøkelser.

– Det vil komme flere områder i LotusLive, lovet toppsjef i Lotus, Bob Picciano.

De andre områdene som presenteres på LotusLive-nettstedet i dag, er knyttet til webversjonen av et kjent Lotus-verktøy, Sametime Unyte. LotusLive Meetings for å holde webkonferanser er det samme som Lotus Sametime Unyte Meeting, mens verktøyet for større online arrangementer, LotusLive Events, er Lotus Sametime unyte Events. På LotusLives nettsted er Engage og Meetings tilgjengelig for alle som vil prøve dem, gratis.

Man kan vente at webversjoner av alle Lotus-produktene, blant annet hele porteføljen innen «Unified Communications and Collaboration» (UCC eller UC2), legges inn under LotusLive. Dette kan være vesentlig for potensielle kunder som ønske seg verktøy innen meldinger og tilstedeværelse, uten å belemre egne IT-folk med nye installasjoner og oppgaver.

IBMs egne produkter er på langt nær hele LotusLive. Før helgen ble det kjent at IBM har kjøpt Outblaze, en leverandør av en rekke typer tjenester gjennom nettskyen, blant dem e-post og sikkerhet, og at hensikten er å innlemme Outblaze i IBMs øvrige nettskyprodukter. Det tyder på at Outblaze vil gjøres til en del av tjenestetilbudet i LotusLive.

IBM-veteran Bob Picciano har vært Lotus-sjef i åtte måneder.
IBM-veteran Bob Picciano har vært Lotus-sjef i åtte måneder.

– Vi har lenge hatt et bredt tilbud av interne samarbeidsløsninger for bedrifter, sa Picciano. – Med LotusLive gir vi organisasjoner en anledning til å bruke de samme typer verktøyene til å samarbeide eksternt.

Evnen til å opprette møteområder, dele filer, ha lukkede prosjektbaserte nettsteder og så videre på tvers av brannmurer og andre hindringer, mener Picciano er et vesentlig framskritt.

En viktig egenskap ved LotusLive-løsninger, er at det skal være forholdsvis enkelt å integrere dem med andre tjenester, også bedriftsinterne.

Picciano og hans medarbeidere demonstrerte flere tilfeller der LotusLive-tjenester kunne leveres gjennom Lotus-klienter eller interne tjenester.

Denne fleksibiliteten – som kommer blant annet av at IBM har satset på åpne standarder – appellerer til andre aktører i nettskyen. IBM kunngjorde tre store og populære partnere som alle bidrar til å gi LotusLive et stort antall brukere helt fra starten, brukere som kommer i tillegg til de mange som var med å prøve Bluehouse og de 40 millioner e-postbrukere som kommer fra Outblaze.

Til sammen regner IBM med at LotusLive fra starten vil ha 400 millioner brukere.

De tre partnerne er Salesforce.com, LinkedIn og Skype.

Poenget for Salesforce.com er at LotusLive kan tilføre deres webbaserte CRM-tjenester nye funksjoner som gjør produktet mer tiltrekkende og mer hensiktsmessig for kundene. Man ser blant annet for seg hvordan Lotus-tjenester innen tilstedeværelse, intelligente meldingsløsninger og søk i områder, dokumenter og nettverk kan effektivisere kundekontaktverktøyene i Salesforce.com.

LinkedIn er et verdensomspennende nettverk av 34 millioner profesjonelle brukere. Avtalen de nettopp har inngått med IBM innebærer at de integrerer sin egen funksjonalitet med tre Lotus-produkter, ikke bare det nye LotusLive, men også Lotus notes og Lotus Connections. Partnerskapet innebærer at alle LinkedIn-funksjoner gjøres direkte tilgjengelig fra alle disse tre Lotus-produktene. Alle som har Lotus får med ett privilegert kontakt med alle LinkedIn-brukere, og alle LinkedIn-brukere er med ett eksponert for alle Lotus-brukere. I kampen om å sikre seg tilgang til kompetanse, kan dette bli en vesentlig faktor.

Planen til Skype er å integrere sine tale- og videotjenester med LotusLive, slik at all LotusLive-brukere kan ringe direkte til alle Skype-abonnenter. Dette kan innebære en vesentlig utvidelse av Skype-bruken i bedrifter.

Det ble sagt lite på Lotusphere om forretningsmodellen til LotusLive.

Picciano og de øvrige talerne fra IBM sa det ville (selvfølgelig) dreie seg om en abonnementsordning, og at IBM akter å drifte det hele fra sine egne datasentraler. Det ble ellers forsikret at kanalen ville bli gjort delaktig i inntjeningen på LotusLive, og at en av grunnene til at IBM kjøpte Outblaze, er at dette selskapet har lykkes med en modell på flere nivåer.

Det vil si at Outblaze-tjenester kan selges gjennom underleverandører, der disse har muligheten til å utvide Outblaze-tjenestene med andre tjenester, og at også disse kan ha underleverandører. En av Lotus-sjefene sa under en pressebriefing at man kunne tenke seg et partnerskap med teleoperatører, der LotusLive-tjenester bidro til å utvide operatørenes egne tilbud.

– Vi skal selvfølgelig komme tilbake til foretningsmodellen for LotusLive, lovet Picciano.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.