Forbrukerombudet har de siste par ukene mottatt flere henvendelser om konseptet Smart SMS, som lokker forbrukere med inntekter på opp til 200.000 kroner årlig dersom man sier seg enig i å motta reklame på SMS.
Ombudet er kritisk til hvordan konseptet markedsføres, og påpeker at barn under 15 år må ha foreldrenes samtykke før de kan melde seg inn i Smart SMS.
I brev til Smart SMS ber Forbrukerombudet om dokumentasjon som viser at man faktisk har en reell mulighet til å tjene 200.000 per år ved å bli medlem i Smart SMS. Forbrukerombudet understreker i tillegg at barn under 15 år ikke på lovlig vis kan bli Smart SMS-medlemmer uten foreldrenes samtykke.
Forbrukerombudet ber om at Smart SMS informerer bedre om hva det å gi et samtykke til å motta SMS-reklame faktisk innebærer, og om hvordan samtykke kan trekkes tilbake. I tillegg opplyser Forbrukerombudet om at «tips en venn»-funksjonen som er tilgjengelig for medlemmene er utformet på en slik måte at den er ulovlig etter Markedsføringslovens § 1.
Smart SMS har fått frist til 10. september med å svare på brevet fra Forbrukerombudet.