Mølleåsen tunnel mellom Kambo og Moss er blant tunnelene hvor det skal bli langt bedre mobildekning.
Mølleåsen tunnel mellom Kambo og Moss er blant tunnelene hvor det skal bli langt bedre mobildekning. (Bilde: Harald Brombach)

Jernbaneverket

Lover bedre mobildekning på Østfoldbanen

Nå står tunnelene for tur.

Samferdselsdepartementet gjorde det i dag kjent at det er satt av 20 millioner kroner på Jernbaneverkets budsjett for å bedre mobil- og internettdekning på Østfoldbanen. Disse pengene skal brukes på tiltak i til sammen ni tunneler som alle er lengre enn 500 meter.

– Å etablere mobil- og internettdekning i de lengste tunnelene på Østfoldbanen vil bidra til en bedre reisehverdag for arbeidspendlere og andre togreisende. Tiltaket vil forhåpentlig gjøre at flere velger å reise med tog, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i en pressemelding.

Samarbeid

De kommende tiltakene er en del av et samarbeid mellom Telenor, Jernbaneverket og NSB for å forbedre mobil- og internettdekning for de togreisende. I dette samarbeidet har Jernbaneverket ansvaret for dekningen i tunnelene, NSB i togene og Telenor for resten.

– Jeg tror at kollektivtransport vil få god hjelp av digitaliseringen i årene framover. Å sitte med laptop eller nettbrett gjør at du kan arbeide eller surfe på nett. Da blir tiden mer verdifull sammenliknet med å kjøre bil. Togreiser er kanskje aller mest egnet for arbeid eller surfing på nett. Kupeene har i det store og hele bedre komfort enn buss, T-bane og trikk, sier Solvik-Olsen.

Ni tunneler

Tunnelene som er berørt er disse:

  • Bekkelagstunnelen (i Oslo)
  • Finstad tunnel (mellom Ski og Ås ved Holstad)
  • Kjølstad tunnel A (mellom Ski og Ås ved Slørstad)
  • Kjølstad tunnel B (mellom Ski og Ås ved Slørstad)
  • Stavengåsen tunnel (mellom Hølen og Kambo)
  • Mølleåsen tunnel (rett nord for Moss)
  • Fredrikstad tunnel
  • Sorgenfri tunnel (mellom Berg og Halden)
  • Remmen tunnel (rett før Halden)
  • Full dekning på toget kan koste 1,5 milliarder 
Til toppen