Lover bedre nettleser­grafikk i Windows

Googles ANGEL-teknologi er fullvokst.

Det interaktive musikkeksperimentet til Lights med Ellie Goulding er delvis basert på WebGL.
Det interaktive musikkeksperimentet til Lights med Ellie Goulding er delvis basert på WebGL.

Googles ANGEL-teknologi er fullvokst.

3D-grafikk basert på den åpne standarden WebGL, har i det siste begynt å dukke opp i virkelige applikasjoner, i stedet for bare i enkle demoer. Googles Flash-frie 3D-visninger i Maps er et eksempel på dette. Et annet eksempel er denne «musikkvideoen».

WebGL er basert på grafikkstandarden OpenGL ES 2.0. Mac OS X og Linux har solid OpenGL-støtte, men mange Windows-brukere mangler OpenGL-drivere til skjermkortet. I stedet har de drivere basert på Microsofts DirectX-teknologi.

For halvannet år siden introduserte Google en løsning på dette. Den kalles for ANGLE (Almost Native Graphics Layer Engine) og gjør det mulig å oversette OpenGL ES-kommandoer til Direct3D 9 API-kall.

Men fram til nå har ANGLE bare støttet et utvalg av programmeringsgrensesnittet til OpenGL ES 2.0.

I går kunngjorde Google at ANGLE når består hele den omfattende OpenGL ES 2.0-testsuiten, og at den også har blitt sertifisert som en implementering av OpenGL ES 2.0 som overholder spesifikasjonen.

Siden ANGLE utgis i et separat, åpen kildekodebasert bibliotek, kan det også tas i bruk av annen programvare. Dette gjøres allerede av Firefox.

Fortsatt er nettleserstøtten for WebGL temmelig begrenset. Men Opera Software kommer med slik støtte i Opera 12, mens Safari 5.1 har slik støtten, men deaktivert som standard.

Microsoft har så langt ikke sagt noe om hvorvidt selskapet noen gang vil bygge inn støtte i Internet Explorer. Selskapet har pekt på visse sikkerhetsproblemer knyttet til WebGL, som har vært reelle nok. Men dette har i stor grad blitt rettet på nå.

    Les også:

Til toppen