KORTNYTT

Lover billigere CD-plater

Universal Music Group skal fra høsten av tilby eldre CD-plater til iTunes-pris.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
6. juli 2006 - 13:54

Universal Music Group, verdens største plateselskap, bekrefter overfor The Guardian at selskapet har lagt merke til veksten av i salget av CD-er via blant annet Apples iTunes-tjeneste. Her selges de fleste hele album til 80 kroner stykket.

I et forsøk på å revitalisere salget av CD-plater, planlegger Universal å dele inn CD-katalogen i tre prisklasser. Den største endringen er laseringen av en grunnleggende CD for eldre utgivelser. Denne vil selges til samme pris som albumene tilgjengelige via iTunes, men til forskjell fra vanlige CD-utgivelser, vil platen levers i et papphylster uten tilleggsmateriale.

Universal testet dette konseptet i noen av de europeiske markedene i fjor, og solgte mer enn tre millioner eksemplarer av disse platene.

- I mer enn 20 år har vi solgt den samme standardpakken, sier Max Hole, ansvarlig for markedsføring i Universals internasjonale divisjon, til The Guardian. 90 prosent av musikken Universal Music selger leveres forsatt på CD-er.

De to andre formatene er "DeLuxe", som vil rettes mot gavemarkedet og koster omtrent 160 kroner. Disse vil inkludere en bonys-CD eller -DVD, mens en mer ordinær innpakning, "super jewel", vil leveres med en mer solid versjon av dagens velkjent CD-deksel i plast. Hva disse utgivelsene vil koste, er ikke oppgitt.

De nye formatene skal bli introdusert i hele Europa i september.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.