Lover sikrere betalings-tjenester for mobilen

Norske Systek skal under JavaZone-konferansen presentere nye løsninger for sikrere handel med mobilen.

De færreste benytter mobiltelefonen når de skal handle fra en nettbutikk. Årsaken er først og fremst handels- og betalingsløsninger som er lite egnet for dette. Ifølge norske Systek, sliter de fleste av dagens mobile betalingstjenester både dårlig brukervennlighet, dårlig sikkerhet og mangel på åpne standarder.

Under konferansen JavaZone 2006, som arrangeres i Oslo i midten av september, skal selskapet presentere nye løsninger som selskapet lover at skal gjøre mobilhandel like enkelt som vanlig netthandel, men med bedre sikkerhet.

- Java-samfunnet har i den senere tid lagt ned et betydelig arbeid i å utvikle sikkerhetsstandarder for mobilen, og vi unngår dermed de proprietære løsningene som bare virker på enkelte telefoner og hos enkelte teleoperatører, sier markedsansvarlig Bjørn Sloth hos Systek, i en pressemelding.

Sammen med Knut Eilif Husa fra TellU skal Sloth demonstrere for JavaZone-deltakerne hvordan man lager sikre, mobile tjenester med Java Mobile Edition (JME) som også er enkle å bruke.

- Vi kommer til å demonstrere tre helt nyutviklede norske løsninger som er ganske unike i verden med hensyn til brukervennlighet og sikkerhet på mobilen. Disse løsningene danner rammeverk for å lage nye mobile tjenester med tilnærmet samme brukeropplevelse som på en PC, og med tildels bedre sikkerhet, hevder Sloth.

Man ser blant annet for seg bedre og tryggere banktjenester, hvor innloggingen blir forenklet ved at mobilen tar over for passordkalkulatorene. Men også mer tradisjonelle tjenester for netthandel, slik som bestilling av varer og tjenester, skal med løsningene til Systek i stigende grad bli mulig via mobilen.

Systek har tidligere vært med på å utvikle mobile betalingssystemer for Telenor og Ericsson. Økende aktivitet gjør at selskapet nå etterlyser flere erfarne Java-utviklere.

Til toppen