JUSS OG SAMFUNN

Lycos og Yahoo! krangler om hvem som er størst

Lycos og Yahoo krangler om hvem som er det mest populære nettstedet i verden. Det er ikke bare prestisjen som teller, vinneren øker aksjekursen sin med flere milliarder kroner.

Einar Ryvarden
26. apr. 1999 - 14:00

De to målebyråene og de to største nettstedene krangler om hvem som er størst på Internett. Media Metrix offentliggjorde i forrige uke statistikk som viser at Lycos er størst, men nå hevder konkurrenten Nielsen at Yahoo fremdeles leder, skriver avisen Financial Times.

Dette påvirker blant annet det norske IT-selskapet Fast Search & Transfer som samarbeider med Lycos. Lycos er også på vei inn i Norge for å opprette en norsk portal og en søkemotor som skal konkurrere med Kvasir. (Se egen sak i høyre marg)

I følge Nielsen var bare 33 prosent av alle amerikanske nettbrukere innom Lycos den siste uken, ikke 45 prosent som Media Metrix mener. Dette enorme spriket i målingene rammer ikke bare Yahoo og Lycos - både i USA og Norge sliter Internett-aktørene med å skaffe til veie sammenlignbare besøkstall.

Besøkstallene er alfa og omega for internett-steder fordi de danner grunnlaget for annonsesalg - og ikke minst verdsettelsen av selskapet. Da Media Metrix offentliggjorde at Lycos hadde mer besøk enn Yahoo i forrige uke spratt aksjekursen til Lycos opp 30 prosent, noe som tilsvarer 6 milliarder kroner.

Tallene fra Nielsen rammer også Lycos hardt fordi de påstår at brukerne i snitt bare oppholder seg på de forskjellige Lycos-sidene i 8 minutter, mens de på Yahoo bruker 28 minutter i snitt. Dette betyr at grovt regnet tjener Lycos bare en tredjedel av hva Yahoo tjener på et besøk.

Begge måleselskapene påpeker dessuten at tallene ikke er sammenlignbare - tallene for Lycos gjelder hele Lycos Network, inkludert Tripod, Angelfire, Wired Digitals nyhetstjeneste pluss Wired-søkene i HotBot. Yahoo derimot regner ikke sine GeoCities og Broadcast.com inn i statistikken.

Yahoo er dessuten overlegent størst hvis man måler antall oppslag, 225 millioner sidevisninger hver dag er fire ganger mer enn Lycos.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.